Până la mijlocul secolului XX în
management au fost formulate metode şi tehnici de organizare şi conducere care
răspund la întrebarea generică şi generală „cum să se facă”.
În această categorie
enunţiativă se regăsesc alternativele decizionale pentru managementul calităţii
totale, analiza valorii, analiza comparativă, reducerea numărului de personal
angajat şi creşterea productivităţii muncii ş.a.
A doua jumătate a secolului XX a
fost dominată de căutarea răspunsurilor la întrebarea „ce să se facă”.
S-a constatat că prezumţiile pe
care s-au constituit firmele, respectând şi îndeplinind soluţiile referitoare
la „cum”, sunt distanţate de realitate; deseori piaţa este cea care
dictează intrinsec firmelor (care au funcţionare „ireproşabilă”) că, în fapt,
trebuie să se ralieze la „ce să se facă”.
O astfel de situaţie evidenţiază
dezarticularea mersului continuu al unei firme pe un aliniament singular, care
este acceptat convenţional până la un prezumtiv moment al încheierii unui ciclu
de viaţă.
În viziune tradiţională, cererea
de pe piaţă este îndeplinită cât mai prompt, cu preţuri cât mai reduse,
calitate crescută şi nivel de satisfacere cvasi-complet. În esenţă, se petrece liniarizarea
comportamentală a firmei, într-o anume linişte strategică.
Se constată însă că organizaţiile
aderente la această filozofie comportamentală se află într-o eroare de avans,
datorită faptului că, în esenţă, ele sunt caracterizate de rezultatele conjuncturale.
O firmă care este angajată în
realizarea unui produs, se naşte, produce, desface, are venituri şi apoi brusc,
la un moment dat, „moare”.
Este vorba de „firma plantă”,
care există sezonier şi este fructificată de colectivităţi pe termene scurte,
previzibile.
Desigur, unei astfel de situaţii
i s-au imaginat soluţii de „compensare conceptuală”, prin celebra
observaţie a lui J. Schumpeter: „cu cât mor mai multe întreprinderi, cu atât
solul economiei se îngraşă şi din acesta vor răsări noi firme, mai
puternice, superioare în termeni comparabili cu entităţile trecute”.
În schimb, viziunea nouă, modernă
regăsită aplicativ în primul deceniu al secolului XXI este cea a influenţării
pieţei de către firme.
Întreprinderile nu trebuie să
producă chiar ceea ce cere piaţa, ci în mod esenţial ele trebuie să determine
piaţa să ceară ceea ce ele produc, sau ceea ce se produce.
O astfel de răsturnare de
situaţie este extrem de provocatoare pentru actorul „firmă”.
În rândurile de faţă se reia
această teză (potrivit Gâf-Deac I. Ioan, 2009) care revoluţionează rolul
pieţelor în deciziile pentru formalizarea proceselor de producţie.
Într-un mod cu totul
neinteresant, se asistă în contemporaneitate la recunoaşterea cvasi-unanimă a
rolului esenţial, fundamental jucat de piaţă în modul de producţie capitalist,
în care cererea şi oferta aşa-zis „liberă” determină „ce să se producă”, şi
anume doar „ceea ce se vinde”.
Firmele au devenit „servitoarele
pieţei”.
Întreprinderile sunt subjugate de
piaţă, a cărei supremaţie pare a fi absolută.
În mod cu totul surprinzător,
oamenii (managerii) se supun şi ei pieţei.
Se vorbeşte chiar de „cota de
piaţă”, dictată de mecanismul pieţei.
Acum, piaţa este ridicată la rang
de imperativ natural. Există percepţia intangibilităţii ei; este vorba
chiar de o anumită „inamovibilitate”.
Economiile suferă tulburări
datorită pieţelor (a se vedea piaţa financiară), iar pieţele susţin că sunt
tulburate de către „economiile tulburate”.
Se acreditează ideea că există
pieţe libere. Acestea s-ar afla în fruntea familiei generale de pieţe
eficiente.
Mai mult chiar, cu obsesie
convenţională acceptată se vehiculează aprecierea că „pieţele nu sunt conduse”
şi că „în spatele acestora nu se află nimeni”, eventual doar fenomenul de pură
confruntare.
Ţările dezvoltate invită ţările
neajutorate să intre în arena pieţelor pe care operează cei „mari” şi astfel
„să se sinucidă”.
Pieţele, de altfel sunt cucerite;
pot fi ocupate în totalitate sau măcar pe segmente dintr-o piaţă sau alta.
Au loc confruntări „pe
piaţă” şi, în mod ce poate fi catalogat cel puţin „neelegant”, se afirmă că „nu
au loc confruntări pentru a dobândi piaţa”.
Mai mult chiar, este instituită
sintagma „economie de piaţă” ca şi cum ar fi imposibil să existe „economie de
economie”.
În numele economiei de piaţă se
petrec revoluţii, schimbări de sisteme şi moduri de producţie.
Competiţia, confruntarea
dobândesc accente de „sălbăticie”.
Informaţia este folosită pentru
construirea de metode, tehnici, proceduri şi instrumente care să servească
dezarticulării, manipulării, manevrării, deturnării, dezorientării,
reorientării ş.a. fiecăruia faţă de fiecare, cu scopul suprem de „a învinge”,
de „a obţine”, de „a ocupa”, de a deveni învingător necondiţionat pe piaţă.
Un alt mod de producţie decât cel
al economiei de piaţă nu este încă inventat, sau se refuză preocuparea pentru
invenţie pe acest aliniament.
Atenuările conceptuale de genul
„economie socială de piaţă” sunt similare cu tentativele de ameliorare a
comunismului, în care era lansată sintagma „comunism/socialism cu faţă umană”.
De economia de piaţă nu
îndrăzneşte nimeni să se atingă conceptual, întrucât apare catalogarea celui în
cauză ca fiind împotriva acesteia. Nu este de bun augur inovarea, transformarea
radicală, restructurarea economiei de piaţă.
Dimpotrivă, economiştii,
elaboratorii de strategii şi gânditorii primordialişti fac eforturi
nedisimulate spre a lăuda, a proslăvi, a consolida, a formaliza şi mai mult o
construcţie conceptuală pe care o cred veşnică (Gâf-Deac, I.I. 2009).
Clasa economică din
contemporaneitatea tot mai globală, parafrazând comportamentul agrigenilor din
Sicilia antică, „bea şi se înveseleşte fructificând utilităţile zilnice ale
economiei de piaţă de parcă ar fi ultima zi din viaţă, deci din existenţa
funcţională a acesteia, şi construiesc, consolidează economia de piaţă ca şi cum
aceasta ar fi veşnică”.
În centrul economiei de piaţă,
tronează piaţa cea liberă, supremă şi atotcuprinzătoare.
Ea, piaţa este conducătoare,
adică dictează. Sub egida sa se manifestă libera iniţiativă, libertatea de
schimb, fericirea convenţională finală. În fapt, aceste beneficii sunt „livrate"
conceptual colectivităţilor umane.
În esenţă, se asistă la o aşa
numită „dictatură fericită a pieţei”, aşa cum se asista altădată manipulatoriu
la „dictatura proletariatului”.
Democratismul economic pare să
fie pus în pericol de recunoaşterea supremaţiei pieţei. Piaţa asigură un
democratism pe care-l proclamă al libertăţii, însă acesta este similar cu ceea
ce în istorie ştim cum s-a manifestat „largul democratism socialist”.
Aşadar, sunt de observat
paralelismele şi ciclicităţile între ideologii, fenomene, procese,
sisteme şi moduri de producţie.
Evitarea înfăţişării acestor
tangenţe înseamnă persistenţa în consolidarea non-observaţiei.
Planul metafizic poate fi
depozitar liniştit al non-observaţiei. Arealele dezvoltate ale lumii
contemporane par să aibă nevoie de o anume „linişte strategică”.
Într-un astfel de cadru, se
afirmă că sistemul economiei de piaţă se află în faza incipientă a crizei sale.
Această descoperire şi sesizare se face cu ajutorul aliniamentelor conceptuale
doxastice.
De altfel, este cunoscut că toate
sistemele şi modurile de producţie din istoria umanităţii „şi-au trăit ciclul
de viaţă”. Fiecare s-a dovedit nepieritor în propria-i strălucire, însă într-un
fel sau altul, fiecare mod s-a autosaturat şi mai degrabă „s-a vrut ieşit
din scena istoriei economice, intrând în binemeritata odihnă, în paginile
arhivate ale istoriei propriu-zise".
În prezent, este surprinzătoare
persistenţa letargiei conceptuale în rândul colectivităţii umane generale şi,
îndeosebi în plan regional, zonal şi local-naţional, referitoare la
imuabilitatea/veşnicia, respectiv încremenirea într-un „mod de a fi“, de „a
funcţiona“ exclusiv prin cantonare pe economia de piaţă.
Iată mai jos doar câteva din
motivele care ar trebui să tulbure/să reliniarizeze gândirea şi
comportamentul strategic al colectivităţilor umane:
- Fukuyama, A. vorbeşte
„de sfârşitul istoriei”;
- James S. vorbeşte
de „sfârşitul democraţiei”;
- globalizarea
este un proces neinstituţionalizat şi fără stăpân (conducători);
- ştiinţele se află
în criză: nu există capacitatea de a identifica ferestre biologice (nu se pot
combate cancerul, SIDA ş.a.);
- suntem amăgiţi de
utilitarism (produsele şi serviciile sunt rezultatul compunerilor aferente
teoremelor şi principiilor deja inventate încă din antichitate);
- nu sunt descoperite
noi teorii şi teoreme, principii şi axiome care să aibă cel puţin valoarea şi
impactul celor aparţinând lui Pitagora, Newton, Ohm, Einstein ş.a.;
- savanţii
contemporani sunt mai degrabă depozitari de informaţii în cantităţi mai mari
decât cele ale oamenilor obişnuiţi; ei doar „vehiculează informaţii” pe
propriul lor soclu/palier, însă nu inventează, nu au creaţii fundamentale;
- transgeneraţionalitatea
cunoaşterii umane este în pericol datorită dependenţei de
cvasi-inteligenţa artificială;
- se asistă la
alienarea continuă a fiinţei umane (imersiunea în Second Life);
- se produce „ce se
cere” şi nu se produce „ce trebuie” să se producă, în condiţiile în care
concentrarea managerială este asupra a „cum să se producă”;
- nu este întrezărit
„un nou val” al evoluţiei societăţii umane (este posibil ca era informaţională
să atingă „auto-saturarea”, aşa cum s-a petrecut cu sistemul electromecanic
industrial şi post-industrial). Ar fi posibil să ne îndreptăm spre valul
biotehnologiilor şi al geneticii?
- nu este
cuantificat cadrul şi conţinutul pentru „o nouă economie”, întrucât actuala
economie nu este veşnică;
- în ştiinţa
economică se înregistrează cea mai gravă stagnare din istoria economică a
colectivităţilor umane (este proslăvit în mod jenant şi exclusivizat „sistemul
economiei de piaţă”, care este considerat „veşnic”).
În esenţă, modurile de producţie
sclavagist, cel feudal şi cel comunist s-au dovedit practic a fi falimentare
(fără evitarea recunoaşterii lor contributive la evoluţia economică obiectivă a
omenirii), şi este posibil ca un faliment similar să se petreacă şi cu economia
de piaţă.
În egală măsură, „teoria
convergenţei sistemelor economice şi a modurilor de producţie” se dovedeşte stagnantă,
nerealistă.
Acum, cu o linişte suspectă în
rândul gânditorilor primordialişti şi a elaboratorilor de strategii, se
lucrează la consolidarea veşniciei sistemului economiei de piaţă din cadrul
modului de producţie capitalist.
Cultura (sentimentele) parcurge (parcurg)
procesul de descompunere în substanţe primordiale. Compactitatea, respectiv
densitatea spaţiului şi conţinutului culturii sunt determinate/ generate/
întreţinute de către tehnologii.
Se asistă la o periculoasă
dominare/dominanţă a tehnologiilor peste toţi şi peste toate.
La îndemână pot fi şi alte
numeroase concepte şi instrumente doxastice, motive, fapte, impresii şi dovezi
care justifică semnalarea faptului că ne putem afla la începutul sfârşitului
economiei de piaţă.
Consecinţa
esenţială a manifestării unei asemenea stări este regăsită în inovarea de
ruptură, în necesitatea instaurării unui nou management.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu