a)
Constatări generale
Revizuirea cursului vieţii constă în
aplicarea clişeului ca metodă de surprindere instantanee a unei stări. Nu este
încă imaginată o procedură implicită, intrinsecă de acces critic continuu în
cursul vieţii ca fenomen şi proces.
Frecvent, clarificările – ca tentative –
provin din întrebări şi mai puţin din răspunsuri, deoarece se constată capacitatea tot mai redusă – neasumată însă
–a ştiinţelor moderne de a genera iluminări corespunzătoare.
Ştiinţele fundamentale în istorie şi-au adus
contribuţie deplină la instituirea explicaţiilor – ca stări – pentru cursul
vieţii. În prezent, ele avansează spre
hotarul auto-saturării.
În aserţiunea de faţă emitem câteva constatări,
comentarii şi observaţii proprii, cu accent original distinct, cu scopul de a
servi tentativele de dinamizare a preocupărilor de elucidare a cursului vieţii
prin renaşterea ştiinţelor.
Iată câteva rezultate şi orientări:
– Ştiinţele fundamentale, pe parcursul lor
istoric, din antichitate până la începutul mileniului III s-au configurat
(umplere cu substanţă cognoscibilă şi reflexii în experienţe), în măsura în
care principii, axiome, teoreme şi compuneri ale acestora au fost descoperite
şi înfăţişate comunităţii. Ele au primit nume (Newton, Fermat, Bernoulli, Gauss, Pascal ş.a.) şi au fost cantonate
în rafturile istoriei ca instrumente explicative pentru cursul vieţii.
– Două milenii – din punct de vedere istoric
- reprezintă un interval de timp mult prea îndelungat pentru gestaţie,
respectiv incubare a cunoaşterii umane. Ţinând seama de faptul că ultimele două
secole ale mileniului trecut pot fi considerate intervalele de aur ale
omenirii, este îndreptăţită concluzia că mai mult de 1800 de ani, cei ce au fost implicaţi în
cursul general al vieţii, nu au avut succesele scontate (convenţionale astăzi)
din pricina vitezei scăzute de ieşire prin interstiţii (nişe) spre experienţe.
– Interdisciplinaritatea se constată a fi
pericolul fundamental al cunoaşterii privind evoluţia vieţii.
Interdisciplinaritatea este o ideologie care promovează relaxarea
specializării, permiţând cheltuirea efortului pe legături, pe raporturi,
relaţii ş.a. Legăturile, raporturile,
relaţiile ş.a. sunt specifice manifestării vieţii însă, ele nu reprezintă
elemente de viaţă propriu-zisă. Interdisciplinaritatea este soluţia socială a
ştiinţei, plaja de refugiu a obsesiilor pentru cunoaştere. Ea este câmpul în
care râul cunoaşterii se revarsă, devenind pânză în loc de şuvoi. Odihna pe
pânză este expresia temporizării, concomitent cu evaporarea ce induce goluri
stagnante.
– La
începutul secolului XXI se identifică cel puţin două probleme fundamentale
nerezolvate în planul cunoaşterii şi cu atât mai mult în cel al experienţelor:
- teoria universului;
- teoria particulelor elementare.
Pe cale de consecinţă nu sunt formulate
răspunsuri pentru întrebări precum “ce este viaţa ?” şi “ce este gândirea ?”
Ştiinţele moderne suferă deci, de existenţa
în sânul lor a unor serioase defecţiuni ce vizează incompletitudinea
cunoaşterii.
Literatura, arta, cultura par a întreţine
aceste defecţiuni, mizând pe forme, modelând continuu interdiscipinaritatea
(relaţiile, raporturile, faptele imaginare, legăturile), adresându-se
întinderilor, cu deosebire celor neangajaţi în efortul cunoaşterii.
Este vehiculat frecvent conceptul “consumului
de artă” şi se recunoaşte existenţa “consumatorului de cultură”. Aceşti
consumatori, într-o proporţie îngrijorător de mare, nu sunt producători; ei se
află într-o stare de calmă expectativă, aspirând la auto-înfăţişarea
cunoaşterii, a elementelor fizice din cursul aferent vieţii.
– Epoca
mecanică este deja erodată, iar sistemele electromecanice şi chimice au intrat în saturare.
După 1973 (când pe plan mondial s-a atins
cifra însumată cea mai redusă a inovaţiilor şi invenţiilor - semn al imersiunii
în criză a cursului vieţii), şi-au manifestat prezenţa incipientă tehnologiile
informaţionale.
În ultimul pătrar al secolului trecut era o
mândrie să te numeşti inginer electromecanic sau chimist; astăzi este o mândrie
denumirea de inginer informatician, în timp ce apelativul de inginer
electronist este în erodare.
Mâine, generic vorbind – va fi o mândrie să
fii apelat profesional ca fiind biotehnolog sau genetician.
Noul orizont al cunoaşterii şi experienţei pentru
cursul istoric al vieţii va fi cel al biotehnologiei şi geneticii.
Nu este încă nimic previzibil referitor la ce
ar putea urma după epoca biotehnologiei şi geneticii, ceea ce semnifică
incapacitate (defecţiune) serioasă şi gravă a ştiinţelor moderne de a se defini
sau autodefini.
Într-o atare situaţie răspunsurile la
întrebările “ce este viaţa ?” şi “ce este gândirea ?” nu pot fi obţinute, iar
perspectiva formalizării lor cognitive, cu un astfel de comportament, este cert
negativă.
Interdisciplinaritatea, holismul, viziunea
sistemică ş.a. nu trebuie eludate, dar cu siguranţă este necesar ca ele să fie
amplasate matricial în colecţia de instrumente complexe pentru avansul
cunoaşterii ştiinţifice.
Rezolvările ştiinţifice (cunoaşterea
ştiinţifică) sunt limitate “în reţea” când sunt eficiente, dar devin, de
regulă, obtenabile convenţional în “ierarhii”. Această viziune este opusă
teoriei organizaţionale sociale pentru cursul curent al vieţii.
– Evenimentele şi substanţele fizice se
înfăţişează, totuşi, la un grad de ordonare extrem de ridicat. De exemplu,
incapacitatea omului de a soluţiona problema cancerului rezidă din
incapacitatea sa de a penetra un sistem conştientizat în mintea umană, extrem
de ordonat, depozitar al fenomenului şi procesului medical respectiv.
Precizările de mai sus nu sunt limitative.
Concluzia surprinzătoare, din ce în ce mai vizibilă, este că în prezent trebuie
să se asiste la o renaştere a ştiinţei.
Realizările din jur, actualmente sunt
consecinţe ale inter-relaţionărilor elementelor de cunoaştere ştiinţifică
derivate din aspecte de viaţă fundamentale, principiale, deja cunoscute,
descoperite.
Amăgirea furnizată de realizări temperează
atacul frontal al interstiţiilor (nişelor) pe aliniamentele de bază,
fundamentale ale ştiinţelor pentru o nouă cunoaştere.
Ştiinţele se află în criză, deoarece în
mediul ambiant este indusă o falsă curbă a evoluţiilor ascendente, când însumăm
realizările ce au aplicaţii în traiul zilnic, comun.
Cultura, literatura, arta ş.a., prin felul
lor actual de a fi, întreţin această amăgire.
Oamenii de ştiinţă furnizează consumatorilor
noi obiecte, noi utilităţi, noi forme, noi facilităţi uimitoare ca standard
acţional, dar nu mai livrează teoreme, principii, axiome ş.a., care să împingă
prin cunoaştere cursul vieţii pe aliniamente existenţiale noi, mai sigure şi
formalizante în timp.
b) Conectarea observaţiei la
non-observaţie
În prezent, se asistă la o ruptură între
ştiinţe, prin delimitarea vizibilă, în sine, a ariei ştiinţelor non-biologice.
Suportul motivaţional al acestei falii
provine din teama omului faţă de consumul înregistrat implacabil al vieţii,
respectiv din apropierea compensatorie faţă de o ştiinţă cum este biologia,
care are “ceva” cu viaţa, care poate studia viaţa şi, concomitent, i-ar putea
induce speranţa ca soluţie pentru perenitate.
O astfel de marcare prin frontiere (chiar
fluide) înseamnă autarhie acţională pentru biologie. Nu este vorba de izolarea
specializării pentru a creşte greutatea efortului cheltuit specific spre
cunoaştere, ci mai degrabă de o aroganţă particulară auto-organizării, pentru o
cunoaştere relaxată, nepresantă.
Nerealizările, pătrunderea dificilă în
ordinea biologică, exasperarea în faţa trecerii timpului fără a identifica
fundamente noi, fac din ştiinţele biologice, pe de o parte, corpusul protejat
contra cunoaşterii în faţa neputinţei omului, iar din ştiinţele non-biologice
corpusul de structuri prea ordonate.
Homeostaza atinge niveluri fizice
recunoscute, însă aproape complet necunoscute conceptual, în esenţele sale de
început, maturitate şi sfârşit.
Viteza de modificare a organizării cursului
general, compus al vieţii este redusă, aproape nesesizabilă.
Fără probe, fără martori, bazându-se doar pe
intuiţie, extrapolări şi interpolări, cei ce se ocupă de cursul vieţii încearcă
să emită concluzii-constatări care servesc doar consumului de cunoaştere,
neindetificând instrumente sau formule axiomatice pentru explicaţii plauzibile
privind evoluţia umană.
Sublinierile de mai sus se referă la gradul
înalt de ordine evolutivă a cursului vieţii, la care se adaugă o stabilitate
aproape de netrecut faţă de factorii exteriori de perturbare a acestuia.
Stabilitatea se împotriveşte atât
influenţelor exterioare vieţii cât şi celor interioare. Organismul uman –
pentru a nu părăsi exemplificările din câmpul medical, – are duşmani exteriori
dar şi din interiorul corpusului său fizic şi spiritual.
Ştiinţele non-biologice, eliberate de povara
ştiinţelor biologice mult prea ordonate şi stabile, par a evolua mai favorabil
în accepţiune convenţională.
Aceasta situaţie, care favorizează criza
ştiinţelor, ar putea fi caracterizată, în context simplificativ, ca fiind
legată de o imagine ontologică, în fapt cel puţin neadevărată, dacă nu chiar
falsă, deoarece aşa cum am precizat, realizările în câmpul ştiinţelor
non-biologice se referă la experienţe, obiecte, raporturi, funcţiuni ş.a., spre
atingerea şi satisfacerea utilităţii în plan individual sau de grup şi nu la
fundamente noi, aşteptate.
Ştiinţele non-biologice au însă spaţiul lor
de manevră, mai larg fără ştiinţele biologice în preajmă. (Telefonia mobilă
funcţionează generalizat, şi abia astăzi, după generalizare, se derulează
cercetări de anvergură – cu rezultate încă suficient de contradictorii –
referitoare la influenţele câmpului de unde electromagnetice asupra
organismului uman).
De dragul utilităţii convenţionale
individuale, de grup sau colective, societatea umană parcurge lent şi bizar o
anume sinucidere, care se reflectă fizic în spaţiul imediat prin consecinţe în
biologie (problemele de mediu, agresiuni chimice şi sociale, respectiv stres).
Realizarea de obiecte şi utilităţi este
însuşită/asumată eronat în mediul ştiinţific
contemporan drept “cunoaştere”.
Imprecizia şi hazardul ce domină convenţionalitatea
contemporană determină, în principal, următoarele consecinţe:
- se manifestă o linişte suspectă în câmpul
general al cercetării pentru cunoaştere;
- confuzia “cunoaştere fundamentală–cunoaştere
prin utilităţi” temperează soluţionarea problemelor grave ale cursului vieţii;
- ştiinţele non-biologice “se pierd”, “se cheltuie” în amănuntele utilităţilor;
- ştiinţele biologice devin mai ordonate şi
mai neatacabile pentru cunoaştere;
- cursul vieţii are numai de pierdut din
punctul de vedere al omului, proprietar de viaţă, în contextul unei astfel de
filosofii acţionale temporizatoare şi fals centrată pe subiecte utilitariste,
ce ar trebui de fapt să fie considerate doar consecinţe (rezultate) ale
cunoaşterii esenţiale.
Privind manualele şi tratatele de biologie
constatăm inconsistenţa lor de ansamblu, sprijinirea pe “observaţie” şi sărăcia
incredibilă de principii, axiome, teoreme moderne ş.a., care să ofere
explicaţii la marile întrebări generate de cursul vieţii, la frontierele
cunoaşterii.
Este de constatat existenţa unei puternice
auto-organizări a sistemelor biologice (Schroedinger,
E. – 1944). Acest proces este
dinamic şi nu atinge în nici o situaţie măcar maniera cvasistatică de
manifestare (Nicolos, G., Progogine, I. –
1977).
Este de aşteptat să fie avansată teza că tot
ceea ce se exprimă în ştiinţe este “organizare” sau “auto-organizare” spre un
anume echilibru.
Se consideră că a sosit vremea când este
îndreptăţită atacarea semnificaţiei şi a conţinutului noţional de “echilibru”.
Percepţia curentă, convenţională a
echilibrului este cea care se referă la “un bine”, “o linişte”, “o accepţiune”, respectiv la un dualism
neantagonic, la un binom care într-un caz mai fericit ar putea fi caracterizat
şi de simetrie.
O astfel de viziune este dăunătoare cursului
vieţii. În fapt, auto-organizarea
reprezintă chiar echilibrul în spaţiu şi în timp.
Organizarea însă, reprezintă intervenţia
asupra auto-organizării. Organizarea poate fi un caz particular acceptat al
auto-organizării (coincidenţă structurală, conceptuală şi de conţinut).
Auto-cataliza, auto-inhibarea, difuzia,
osmoza ş.a. realizează ocurenţa spaţială şi temporală a structurilor din
ştiinţele biologice, iar perturbările, efectele sinusoidale, neliniaritatea din
ştiinţele non-biologice înseamnă manifestarea tendinţelor de reîntoarcere la
stările auto-organizate (echilibru) (Turing,
A.M. – 1952).
Rata manifestării fenomenelor, reacţia şi
difuzia sunt elemente de sinergetică, acceptate în mediul acţional pentru
cunoaşterea ştiinţifică (Haken, H. –1977).
Procedurile par a fi soluţii, însă, în continuare persistă confuzia între
“auto-organizare” şi “auto-organizare ca proces”.
Într-o atare situaţie se constată că nu
există fluxuri principiale, respectiv principale de studiu al cursului vieţii.
Succesele raportate în cunoaşterea în
domeniu, obţinute până în prezent, sunt doar reflexii. Totul porneşte de la
modele şi legi cunoscute.
Este, totodată, posibil să se avanseze teza că în viitor cercetarea
pentru cunoaştere să nu se mai bazeze preponderent pe observaţie, deoarece
aceasta face apel la trecut şi reflectă doar consecinţe ale modelelor şi
legilor deja cunoscute, existente.
Ar fi necesar să se instituie observaţia
eterică pe modele şi legi virtuale, care vor exista într-un viitor mai apropiat
sau îndepărtat şi care cu siguranţă că nu se manifestă astăzi, atâta timp cât
filosofia cunoaşterii urmează modelul utilitarist.
Eliminarea observaţiei clasice din ştiinţă
înseamnă debarasarea sau debranşarea de la munca subiectivă. Ne bazăm în prezent pe evenimente şi materie
(manifestarea acesteia), urmând efectele auto-organizării, poziţionaţi pe
modele şi legi cunoscute şi, din când în când, avem tentative de a induce
(introduce) organizarea.
Actualmente, efectele organizării cauzale
sunt folosite ca mediu de atragere a conţinutului observaţiilor. O debarasare de
subiectiv înseamnă căutarea efectelor organizării non-cauzale, care sunt mai
puternice ca aplicaţie şi pot asigura pătrunderea în corpusul conceptual şi
fizic al cunoaşterii, ceea ce ar însemna accesul în ordinea puternică a
ştiinţelor (a celor biologice, de exemplu).
Studiul condiţiilor vieţii (condiţiile
cursului acesteia) reprezintă – într-o astfel de perspectivă, – doar o cale, un
drum pentru avans. În fapt, este vorba de conectarea observaţiei la
“non-observaţie”.
Expresia “viaţă incompletă” trebuie introdusă
accentuat şi deopotrivă curajos în ştiinţă.
Absolutizarea existenţei şi manifestării
vieţii doar prin “viu” nu înseamnă completitudine.
c)
Necesitatea creşterii necunoaşterii
Clasificarea morfologică a evenimentelor şi a
materiei în ramuri, arii, zone ş.a. se realizează în termeni ce reflectă
efectele ordonării sau dezordinii.
Este posibil să nu mai fie luat în seamă
binomul “ordine-dezordine” atâta timp cât fiecare termen este convenţional
(perceput subiectiv), sau în măsura în care termenul dual “ordine-dezordine”
chiar el semnifică o anumită auto-organizare.
Interacţiunea (I) este mai slabă decât starea
organică (SO).
Se pot identifica următoarele clişee:
1) I
<< SO
2) Auto-organizarea cursului vieţii >>
Organizarea cursului vieţii
3) Efectul dezordinii >>
Efectul ordinii (Makishima, S. –
2001)
Teza 2), avansată original în rândurile de
faţă, nu recunoaşte evenimentele şi distinct materia ca fiind părţi asamblate,
sau aflate într-o anume interacţiune.
Ordinea şi dezvoltarea însă pot coexista
omogen (de exemplu, dezordinea în plan microscopic coexistă cu ordinea în plan
macroscopic).
Este posibilă şi coexistenţa în
heterogenitate, când o anume perturbare afectează deopotrivă cei doi termeni şi
plasează corpusul universal în clase convenţionale noi de fenomene şi procese.
Lumea contemporană mizează fals pe teza
reversibilă în conţinut a binomului “ordine-dezordine”, fiind subliniată accepţiunea convenţional
pozitivă că “efectele ordinii
>> efectele dezordinii”.
În esenţă, “ansamblul” cu o astfel de teză nu
este “atins”, afectat sau “modelat”. Ordinea (organizarea) este aşteptată din
utilităţi ce generează automulţumirea. Cunoaşterea comună este controlată
osmotic în jurul necunoaşterii, răsturnând din interior şi subversiv logica
tradiţională a preocupărilor pentru creşterea necunoaşterii prin cunoaştere (Blaga, L. – 1950).
În sprijinul necesităţii de renaştere a
ştiinţelor putem folosi drept probă
nerespectarea angajamentului pentru sporirea cunoaşterii fundamentale, pe acest
temei nefiind înregistrată creşterea necunoaşterii în sistemul spaţiu-timp
auto-organizat şi nedefinit (nelimitat).
Astăzi, frontierele cunoaşterii nu sunt
împinse cu viteză vizibilă pe spaţii corespunzătoare, dorite de om din punct de
vedere cognoscibil, ceea ce aduce în faţă pericolul de a nu creşte
necunoaşterea.
d)
Pericolul stabilităţii în
ştiinţă. Instaurarea dezechilibrării
Omul este incapabil de a elimina părţile din
viziunea şi experienţele sale. Ansamblul universal constă, astfel, în viziune
umană, din părţi.
Fiecare parte la rândul său devine un
ansamblu, funcţie de puterea vizionară a celui ce colectează cunoaşterea.
Este posibil să percepem doar un număr finit
de niveluri în ierarhia auto-organizată a cursului vieţii.
Se recurge frecvent la combinări, amplasări
în reţea, recompuneri conceptuale şi fizice.
O dimensiune este favorabilă sau nu. O multi-dimensiune este favorabilă sau nu.
Un anume holism este asociat cu stabilitatea.
Configurarea holistică este inspirată
pentru contracararea perturbărilor exterioare şi chiar a celor interioare.
Totuşi, actualmente, este posibil ca în
ştiinţele moderne pericolul cel mai ridicat să-l reprezinte stabilitatea.
Cercetătorilor, respectiv căutătorilor de
cunoştinţe le lipseşte puterea de a dezechilibra.
Dezechilibrarea devine esenţială în câmpul
cunoaşterii, deoarece este necesară spargerea învelişurilor, a graniţelor,
crearea de nişe, interstiţii ş.a.
Puterea de a dezechilibra înseamnă,
procedural şi instrumental, ocazia atacării a ceea ce este “rău”. “Răul” în accepţiunea de faţă este stagnarea,
respectiv pericolul de saturare.
Distrugerea completitudinii – ca un atac
asupra “răului”, – reprezintă încercarea
înaltă a comunităţii de a invoca elementele de cunoaştere aflate (cantonate) în
parcursul vieţii.
Pe de altă parte, este uimitoare
incapacitatea umană faţă de reversibilitate. Nimic din ceea ce a trecut nu este reversibil.
Totul este nereversibil.
În context, ştiinţa avansează ireversibil. În
contemporaneitate, în lumea ştiinţelor se manifestă o falsă reuşită de tip
incursiune în ireversibilitate.
Ajungerea la limita stagnării (prin
redescoperirea de noi principii, teoreme, axiome ş.a.) este abil neînfăţişată prin falsa impresie că, de exemplu, globalizarea este un proces
continuu, care are în conţinutul său, ca parte distinctă, trecutul inovativ.
Nu mai putem accepta recunoaşterea că “încă
nu s-a descoperit un anume ceva” pe care ştiinţa îl are notat în agendă.
Ştiinţele n-ar trebui să fie reamplasate
înapoi, pe segmente-suport ale falsei reversibilităţi.
Iată, cursul vieţii continuă încă fără
descoperirea antidotului faţă de cancer. Există deja o saturare a aşteptării inerte a
colectivităţii aflate în exasperare, până cînd hazardul va scoate în faţa
frontului soluţia mult aşteptată.
Puterea de a începe să fim reversibili este o
provocare alături de puterea de dezechilibrare a ştiinţelor. Aşadar, 1) analiza, 2) flexibilitatea, 3)
deschiderea, 4) relaţiile holistice în cursul vieţii, 5) monotonia succesiunii şi 6) ireversibilitatea
vieţii ca fenomen şi proces definesc instrumentarul de acţiune invocat astăzi
pentru obţinerea explicaţiilor concrete în contextul căutării pentru
cunoaştere.
Noţiunea de viaţă imperfectă este
necesar a fi grabnic recunoscută. Celulele canceroase coexistă cu cele vii, iar
viaţa într-o astfel de situaţie este afectată, deci este imperfectă.
Viaţa
perfectă este doar o convenţie, viaţa imperfectă este o experienţă, un rezultat
real al auto-organizării.
Ar fi
posibil, astfel – recunoscând existenţa vieţii imperfecte, – să se atenueze
(aplatizeze) sau să se compună tristeţea cu bucuria.
Amestecul
poate fi un aliaj nou, dar şi un filon de aur (fericirea) cantonat într-un
masiv de roci înconjurătoare (nefericirea).
Zăcământul
(viaţa) presupune existenţa filoanelor cantonate în roci înconjurătoare.
e)
Creşterea ireversibilă
Cursul vieţii este ireversibil. Avansul este
asociat cu creşterea.
În câmpul experienţei, creşterea se
realizează sub un anumit unghi mediu al fazelor compuse.
Expresia la îndemână pentru rostiri
explicative privind creşterea cursului vieţii este cea a numerelor complexe, cu
variaţii complexe sub unghiuri în valori absolute.
Această exprimare nu este completă. Ea este
folosită simplificativ, din nevoia de cuantificare imediată.
Evoluţia secvenţială (pe faze) conduce la
distrugerea identităţii (un om se naşte, are o identitate, apoi la dispariţie,
pierde identitatea).
În cursul general al vieţii se asistă la
pierderea continuă a identităţii.
Evoluţia generală a cursului vieţii
cantonează procesul pierderii de identităţi, care cu dezordinea sa, într-o
auto-organizare sesizabilă, totuşi nu este capabil să afecteze cursul general,
respectiv creşterea. (Omenirea nu piere în întregime, viaţa nu moare în
ansamblu).
Răul
are o identitate şi, ca atare, distrugerea acestei identităţi (a răului) poate
fi convenţional pozitivă.
De aceea, creşterea beneficiază de vigoare
prin distrugeri de identităţi. Căutătorii de cunoaştere se feresc de procesul erodativ al afectării
identităţii. Ei caută şi colectează identităţi.
Biblioteca lor virtuală de identităţi
absolute este astfel statică, rezultat al identificărilor şi nu a pătrunderii
în auto-organizare cu ajutorul organizării.
Pe de altă parte, rostind cuvântul “ştiinţă”,
în mod eronat este luată în considerare căutarea, cercetarea. În fapt,
“ştiinţa”, aşa cum se înfăţişează astăzi, este un inventar, o colecţie, o
bibliotecă, iar “cercetarea” este depărtarea de inventar, de colecţie, de
bibliotecă şi cantonarea în rezervele necunoscute, neconturate alte
cunoaşterii, în alte areale. (În numeroase cazuri, oamenii de ştiinţă
consideraţi remarcabili au doar arsenalul cumulativ al cunoaşterii).
Pericolul contemporan de temperare a
catalizei inovative, pe care îl reprezintă o anumită categorie de oameni de
ştiinţă, se referă la faptul că ei sunt doar depozitari de informaţie
ştiinţifică. Aceştia (oamenii de ştiinţă) sunt aşezaţi pe platforme înguste pe care
bagajul unei ştiinţe este găzduit inert.
Oamenii de ştiinţă vehiculează conţinutul
acestui bagaj cu informaţii, îl rotesc şi împrejur realizează mini-spectacole
pentru ne-depozitari.
De fapt, ei sunt cei ce sugerează stagnarea,
automulţumirea că “avem elemente suficiente de ştiinţă înaltă”, fiind în fapt
doar “distribuitori”, respectiv
“diseminatori” de cunoaştere.
Fără îndoială, ei nu sunt criticabili şi
constituie unelte utile pentru făurirea climatului, a mediului de atac
ontologic, prin pavarea căilor de încurajare a adevăraţilor luptători în câmpul căutării pentru cunoaştere.
În mod excesiv, identificarea parităţilor
pentru evenimente şi manifestarea experimentală a materiei conduc la decretarea noutăţii conceptuale,
axiomatice.
În schimb, nu suntem încă obişnuiţi să derivăm
observabilitatea, să facem diferenţieri în operaţionalitate pentru funcţia de
observabilitate.
Tocmai această teză, a derivării
observabilităţii, atacă “observaţia”, care este condusă la conexiunea cu
“non-observaţia”.
Nu este deci îndreptăţită acţiunea de
colectare exclusivă a rezultatelor observaţiilor concomitentă cu ignorarea
rezultatelor virtuale ale non-observaţiilor.
Cele două areale trebuie apropiate şi pe cât
posibil conectate. Pe acest aliniament
se situează sursele creşterii reale a cursului vieţii.
Ireversibilitatea creşterii nu poate fi
afectată.
În viziune secvenţială, anumite tentative de
inducere a organizării în câmpul
auto-organizării se referă la:
- Creşterea ireversibilă structurală a cursului vieţii; În această situaţie un număr de condiţii ale vieţii (ca existenţă şi
manifestare) susţin avansul, ca piese componente ale arhitecturii fluxului ce
conturează cursul vieţii;
- Creşterea ireversibilă izomerică a cursului vieţii; Cînd toate elementele matriciale ale unei identităţi sunt identice,
exceptând un element specific de poziţionare, diagonala matricei identităţii
respective este diferită de diagonala matricei altei identităţi.
Caracterizarea izomerică a unui fenomen
descris se exemplifică prin compararea înfăţişării umane (a omului) cu cea a
componentelor regnului animal (a unui animal).
- Creşterea ireversibilă complexă a cursului vieţii; Când orice combinaţie de identităţi este posibilă se ajunge în
evidenţierea rezultatelor în câmpul numerelor complexe. Acest tip de
caracterizare se exemplifică prin compararea chipului fotografiat al unui şef
de stat sau guvern cu faţa sa reală.
- Creşterea ireversibilă modificată a cursului vieţii; Când matricea identităţilor nu
conţine elemente nule este posibilă dezvoltarea multiplicată a acesteia, ca
suport explicativ, evolutiv specific pentru cursul vieţii. În context, în
mediul înconjurător persistă (se regăsesc) atât opere de artă originale cât şi
copii (replici) ale acestora.
Căile de creştere descrise mai sus nu sunt
singulare sau exclusive (Makishima, S. –
2001). Asemenea lor mai există şi alte formule.
Toate aceste precizări se subordonează
tentativei de apropiere între “auto” şi “non-auto”-organizare.
Se caută a) aceeaşi corenţă, b)
acelaşi corp al parităţilor, c) o eventuală simetrie structurală şi d)
o posibilă aceeaşi caracterizare intrinsecă a evenimentelor şi materiei.
Aceste elemente ar putea defini
auto-organizarea în avansul vieţii ca fenomen şi proces.
Epoca actuală ne demonstrează însă că
instrumentarul înţelegerii şi a multiplicării căutării pentru cunoaştere nu
beneficiază de concepţii adecvate scopurilor propuse, iar echipamentele de
lucru pentru investigarea fundamentală sunt încă slabe.
Căutătorii de cunoaştere sunt fericiţi că, în
fapt, creşterea ireversibilă este caracteristică imuabilă a cursului vieţii.
Transpare aici o anume laşitate, deoarece
chiar ei, căutătorii sunt cantonaţi în fluxul ce reprezintă cursul vieţii şi
teama lor este organică spre a nu fi supuşi dispariţiei identitare.
Nici vorbă, deci, a ataca creşterea
ireversibilă spre a lărgi nişele cunoaşterii.
f)
Multiplicarea auto-reproducţiei.
Organizare versus auto-organizare
Cursul vieţii se auto-reproduce. Această
realitate este surprinzător de închisă, rezervată şi neaplicată (neextinsă) în
structurile sau substructurile cognoscibile adjudecate/asumate uzual de viziunea oamenilor.
Nu există reîntinerirea, iar condiţiile
vieţii (cursului vieţii) nu sunt sistematizate suficient.
O anumită coerenţă a avansului se referă la
intervalele trans-operaţionale între cicluri cu mărimi critice
(naştere-moarte).
Nu este identificată prima generaţie, precum nu este delimitată ultima generaţie (a prezentului) şi nicidecum nu este întrezărită generaţia viitorului.
Probabilitatea funcţionării segmentului
trans-generaţional viitor este iterativă, nemăsurabilă.
Orice măsurare înlătură nedeterminarea, însă
în cazul de faţă determinarea este recunoscută, iar nedeterminarea nu poate fi
înlăturată.
Mărimea
critică a cursului vieţii pare a fi compatibilă cu un anumit nivel al
coerenţei. Nu se poate vorbi de coerenţă totală.
Germinarea trans-generaţională este
nedesluşită.
Nu sunt semne de vizualizare a
rezidualităţii.
Ciclurile-segmente au creştere şi descreştere
continuă, tinzând – în ambele sensuri, – spre zero. Acest zero este tangent
arealului trans-generaţional.
În arealul amintit se petrec procese şi
fenomene ale reproducţiei matriciale.
O anume multi-generaţionalitate pare a fi
caracteristică fluxului aferent cursului vieţii.
Coerenţele critice se identifică cu
normalităţile considerate însă a fi şi ele critice în plan secund.
Maturitatea deplină declanşează
multiplicările, care devin necesare cursului vieţii. Ştiinţele nu arată care ar
fi numărul posibil de reproduceri (auto-reproduceri) ce au urmat primului timp
istoric (startul istoriei este neidentificat, neformalizat, necuantificat).
Căutătorii de cunoaştere se cantonează în
vehiculul istoriei fără a-şi pune întrebarea de unde vine, încotro pleacă
aceasta, când a pornit călătoria, care este staţia finală (dacă există).
Coerenţa multiplicării este ridicată la rang
de imperativ natural.
Reîntinerirea este egală cu maturizarea pe
versant diferit, într-o curbă-clopot (Gauss).
Nu sunt identificate tentative – nici în planul imaginarului ştiinţific, – spre
a replia cele două elemente de curs (reîntinerirea şi maturitatea deplină).
Este posibil ca o slăbire a coerenţei să
determine o reducere a multiplicării, aşa precum este de aşteptat că dacă procesul
este coercitiv să se asiste la o creştere a multiplicării (auto-reproducţiei)
cursului vieţii.
Există totuşi, la un timp dat, un număr maxim
al volumului reproducţiei posibile, deci a creşterii umane; ca atare gradul de
multiplicitate este şi el la rândul său maxim.
Coerenţa critică semnifică unitatea. În
organismul uman coerenţa critică maximizată nu permite identificarea ferestrei
biologice pentru a intra pe căile ce pot duce la soluţionarea problemei
cancerului.
Coerenţa critică maximă arată viaţa perfectă.
Slăbirea acesteia înseamnă inerţie, proces trans-generaţional neliniar.
Celulele canceroase “vieţuiesc” pe arealul trans-generaţional caracterizat de
coerenţă afectată.
Totuşi, slăbirea coerenţei nu înseamnă
permisivitate în structura care prin slăbire chiar se auto-regenerează.
Deci, pentru acces, ar fi necesară o
fereastră biologică, aceasta fiind posibil de formalizat prin organizare. Se
întrevede astfel, - pentru prima oară în consideraţiile din domeniu, – teza
“organizare versus auto-organizare”.
Cercetătorii, căutătorii de cunoaştere ar trebui să înveţe această procedură, mizând
pe inspiraţia acţională.
Trans-generaţionalitatea auto-avansează
auto-organizarea şi auto-reproducerea cursului vieţii.
Aceste premise, auto-avansate formalizează
procesul genetic.
În arealul trans-generaţional fiecare viaţă –
la dispariţie. – se concretizează genetic într-un punct virtual care semnifică
transformare în sens topologic.
Este astfel formalizat spaţiul coerenţei în
care este concentrată creşterea. Noua naştere semnifică expansiune pe noul
aliniament al cursului, întotdeauna marcat de creştere, sub un unghi al etapei.
Este de reamintit faptul că declinul – spre
dispariţie a vieţii, – reprezintă tot creştere ca sens, însă sub unghi diferit
de etapă, spre punctul virtual-marcat ca depozitar al tangenţei
trans-operaţionale, în sens topologic.
Procesul trans-generaţional este caracterizat
de factori de modulare. Colapsul şi non-colapsul nu sunt caracteristice
arealului în discuţie.
Condiţiile cursului vieţii ar trebui
identificate spre formalizare. Auto-replica structurii vieţii ar trebui să se
deruleze sub unele condiţii suplimentare, de natură restrictivă, care să
opereze în configuraţia şi conţinutul auto-organizării.
Dacă acestea ar putea fi identificate, ar fi
posibilă apropierea cognoscibilă de arealul trans-generaţional, ca spaţiu cu
coerenţă critică maximă, deci nealterată.
În contextul aprecierilor de mai sus este
extinsă explicaţia privind formulele şi procesele ce se pot derula în arealul trans-generaţional.
Continuitatea cursului vieţii ar trebui să
beneficieze de schimb genetic, respectiv de schimb de încărcătură mutaţională
în punctul virtual de natură topologică.
Transferul în flux este posibil între perechi
materne prin diferenţierea autoreplicii. Matricea conexiunilor pentru viaţa
perfectă ar trebui să aibă valori absolute identice pentru toate elementele de n-dimensionalitate.
Este de aşteptat ca această condiţie să fie
îndeplinită, atâta timp cât:
- nici o persoană (om) nu este identică cu
altă persoană (om) (unicitatea absolută);
- oprirea cursului vieţii se înregistrează la
nivel elementar finit şi nu la nivelul fluxului infinit în întregimea sa;
- coexistă viaţa perfectă cu viaţa imperfectă
(oamenii şi bolile, celulele vii cu cele canceroase ş.a.).
Incidenţa perechilor este supusă
probabilisticii iterative avansate, care obiectivează gradul de apariţie a
conexiunilor în regim simetric sau anti-simetric (spre arii stânga, respectiv
dreapta, în jurul punctului virtual topologic).
Este
de aşteptat însă, ca în nici o ocazie simetria să nu se manifeste atâta timp
cât omogenitatea structurală (ideală) este mai slabă practic decât
heterogenitatea structurală (practică, regăsită în experienţe).
Pe cale de consecinţă, auto-replicile din cursului
vieţii se pot datora neomogenităţii şi antisimetriei, atâta timp cât nu sunt
perspective de a se realiza (replici) prin auto-organizare.
Clonarea reprezintă replică prin organizare.
Ea este expresia practică a succesului ştiinţelor de a se apropia de spaţiul
trans-generaţional. Fără a accepta convenţional această realizare, se poate exprima satisfacţia privind
incursiunea în corpusul biologic cu ajutorul tehnologiilor.
Neîndoielnic, sistemul normativ uman, conservativ faţă de
cursul vieţii este rezistent noului
biologic. De aceea, ştiinţele, pe lângă incapacitatea lor organică de avans
propriu, (în actuala formulă de manifestare) suferă de coerciţia
convenţionalităţii spaţiului normativ în care fiinţează.
Aici este pusă în discuţie, frontal, etica şi
morala în ştiinţe ca elemente de cataliză sau inhibare pentru efortul de a
ajunge la rezultate, fisurând orizonturi, aliniamente şi frontiere.
Dezbaterea poate fi extinsă sub laturi
juridice, în acelaşi context normativ ce marchează vadul convenţional de avans
al al cursului general al vieţii.
Fără-ndoială, umanismul este ecranul
conceptiv, principial, deţinător de limite normative în domeniu.
Este
posibilă punerea în discuţie a post-acţiunilor ştiinţelor, când, beneficiar -
prin asumare – a realizărilor, de exemplu din incursiunile prin ferestre
biologice – ar putea fi şi umanismul.
Faptul că milioane de oameni au viaţa curmată
de cancer, fără a fi capabili să-l învingem, reprezintă o înfrângere normativă
a umanismului.
Este însă complet adevărată şi pe deplin
acceptabilă teza nelezării spiritului şi corpului uman în numele ştiinţelor.
Lupta pentru păstrarea şi mai ales
dezvoltarea spiritului şi corpului uman este supremă.
Acesta este umanismul real. În arealul
trans-generaţionalităţii se aşteaptă experienţe teoretice (simulări, extinderi,
derivări şi diferenţieri), care să servească soluţiilor practice spre a fi
proiectate şi generalizate pentru implementare.
g)
Aspecte finale
Ştiinţele se situează, la începutul secolului
XXI, într-un areal acţional fără semnificaţia aşteptată pentru a induce avansul
convenţional dorit ca viteză şi conţinut pentru o nouă cunoaştere.
Pe anumite aliniamente se manifestă saturări
(tehnologice, conceptuale, principiale ş.a.) care reflectă situaţia de
pre-criză generalizată.
Inovaţiile şi invenţiile pe plan mondial se
referă încă la obiecte şi experienţe, care induc impresia falsă de avans prin
satisfacerea utilităţii (creşteri ale gradului de utilitate individuală, de
grup şi colectivă).
Interdisciplinaritatea este ridicată la rang
de imperativ natural şi este folosită spre a acoperi incapacitatea pătrunderii
(străpungerii) frontierelor din ştiinţe, atât din punct de vedere conceptual
cât şi experimental.
Este căutat echilibrul cu orice preţ pentru
liniştea, respectiv odihna fiecărei ştiinţe în propriul corpus puternic
structurat.
Dorim dezvoltarea ştiinţelor spre a deveni
structuri puternice, de neatins.
Cultura, arta şi spiritul începutului de
secol XXI sunt subjugate interdisciplinarităţii. Ele topesc situaţii comune şi,
deopotrivă, neconvenţionale în creuzetul social comun, convenţional, normat
subiectiv şi remodelează conţinuturi şi forme ce sunt destinate preponderent
consumului.
Noţiunea de valoare însăşi este pierdută,
re-calificată.
În cultură (arte şi spirit) se manifestă
frecvent incapacitatea înlăturării nedeterminărilor, deoarece valoarea ca
instrument de măsurare este cvasi-reconsiderată continuu.
Nu
sunt identificate procesele de auto-organizare a valorii, care să expandeze
instrumental, de exemplu, în creaţia artistică înaltă.
De altfel, cultura, arta, spiritul pot fi
suspectate de a fi actualmente subjugate sau chiar subsumate ştiinţelor, care
precum se constată nu au în prezent capacităţi viabile şi mecanisme
corespunzătoare de străpungere mai vizibilă a frontierelor cunoaşterii.
Oamenii de ştiinţă se depărtează de cursului
vieţii, idealizând trăirea, acceptând simplificat viaţa perfectă, neacceptând
viaţa imperfectă.
Faţă de cunoaştere există o complacere în
nerealizări, o stare de aşteptare a soluţiilor care să provină din
auto-organizare.
Organizarea (managementul cursului vieţii)
suferă deopotrivă de formă şi conţinut, în măsura în care este livrească, nici
măcar teoretică în sens formalizator.
Întrebările tulburătoare ale omenirii sunt
evitate şi, cu atât mai mult, speranţa de a obţine variante de răspuns este
drastic limitată.
Într-o astfel de situaţie, nevoia de
renaştere a ştiinţelor este imperativă, covârşitoare.
Promovarea renaşterii, într-o manieră
acceptabilă, se poate derula fără reguli.
Neîndoielnic, orice fel de acţiune ar putea
sugera anumite reguli, care într-o viziune largă, obiectivată, ar trebui însă
să fie deschise, fără forţă normativă puternică, doar real indicative, spre a
facilita drumurile spre ţelurile ce trebuie atinse, spre noua cunoaştere.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu