Relaţiile care disociază
sau unesc poetul cu formele poeziei sale ţin de subiectivitate, de opţiunile
creatoare, de atitudini în contextul asumativ al valorilor trăirilor
experienţiale percepute sau considerate ţinte pentru percepţii.
Între intenţia de creaţie
şi lucrare (poezie) imaginile poetice re-virtualizate
sunt în mişcare, desfăşurarea lor fiind
ghidată de pilonii tehnicilor/ metodelor, de cunoştinţe şi de conştiinţa
angajatoare în procesul scriitoricesc.
„Interiorul” poetic este
mai concentrat dimensional decât „exteriorul”, iar densitatea specifică a
imaginii aspirate este diferită de
largheţea, respectiv greutatea imaginilor cosmice din spaţiul cvasi-nelimitat.
Subiectivitatea poetului
se regăseşte pe cumpăna dintre „interior” şi „exterior”, pe balansări ori în
situaţiile tectonice dezechilibrate de demersul intenţional creativ.
Viziunea este percepută
prin sensuri experienţiale emoţionale directe
care oferă concreteţe şi inteligibilitate pentru viitoarea exprimare poetică.
De aici rezultă posibilul
„concept figural poetic”, deţinător de substanţă emoţională catalitică, de
mulţimi de arhitecturi din cuvinte, degajând atractivitatea subiectivală a
poetului către o temă sau alta.
Inteligibilitatea poeziei
este proiectată pe fundalul formei sale pure.
Considerăm că valoarea
formei pure a poeziei este mai scăzută decât valoarea figurală a acesteia
atunci când, finalizată într-o formă superioară din cvasi-comunitatea
formalizantă a poeziei generice, se înfăţişează
„naturală”, însoţită de „minerale poetice utile”, organic asociate.
Între valoarea „formei
pure” şi cea a „formei figurale” se pot
isca polarităţi, însă, nicidecum disocieri. Forma pură a poeziei este fundal
pentru forma figurală.
Sensibilitatea poetică şi
intenţiile atitudinale ale poetului se înlănţuie; prin auto-sprijin ele devin
instrumente funcţionale compuse temporar, vremelnic, reprezentând sursă
axiologică esenţială pentru scriere.
Comprehensiunea citirii
poeziei este legată de forma/imaginea figurală a acesteia şi nu neapărat de
forma poetică pură, de-altfel ignorantă contextual de către cititor.
În acest fel, poezia oferă
şansă cititorului de a dobândi rol de personaj asociat poetului.
Cititorul şi poetul,
împreună, prin citirea poeziei de către primul parcurg paşi, etape, faze,
drumuri, căi ş.a. către „înapoi”, către fundalul „formei pure”, care, reamintim
este conjunctivă prin fixaţia ce sugerează stabilitatea traseului „gândire-cunoaştere-concept
figural”.
Formele figurale poetice
sunt contributive la procesul de conceptualizare a cunoaşterii prin poezie.
Imaginaţia
este pusă în creuzetul transformativ al substanţei ce leagă cuvintele în zale
propoziţionale.
Poetul, frecvent nu are
prezenţă directă în poezia sa; el este
semnal figurativ indirect. Prin semne formalizează analogii, separă obiecte şi
acţiuni.
Imaginile poetice reale
sunt strict asociate/ combinate/ articulate cu realităţi poetice imaginare.
Filierele predominante
pentru avans sunt cele ale gândirii prin disjuncţie.
Poetul se desprinde de
masa, volumul, forma şi conţinutul gândirii sale generale şi păşeşte pe capătul
de început al unei filiere de avans care conţine sursa catalitică axiologică, potenţial
suport pentru „carnea poetică” a poeziei.
Este la îndemâna poetului
intrarea într-un sistem de „joc compoziţional” având cuvintele, propoziţiile,
frazele ş.a. drept unelte pentru conturarea simetriilor/ asimetriilor, mizând pe
constanţă şi variaţie/ variabilitate în exprimări.
Compoziţia substanţei
manevrate de poet (cuvintele şi limba) intră sub incidenţa unei „fizici a
esteticii poeziei”.
O lege a raţionalităţii domină autorul prin imersiunea sa voită în principiul unificator al cuvintelor,
ca sursă/ origine pentru “forma figurală” a poeziei.
Apreciem că sarcina cea mai importantă şi
dificilă pentru poet este legată de asigurarea deschideri sensurilor din poezia
sa, atâta timp cât el îşi închide formele poetice prin conturarea finală a
lucrării. Unele raporturi/ relaţii armonice ar trebui să îmbogăţească ori să sugereze
corespondenţele ideatice, deliberat cvasi-definite în opera sa (poezia
finală).
Mobilitatea ideatică în
poezie nu este cea care asigură armonie ci, dimpotrivă, disrupe fundamentele
imagistice ale acesteia.
Fluenţa verbală are
expresie pe o masă critică de cuvinte. Fundalul formei şi conţinutului pur al
poeziei este doar evocat, însă nu neapărat susţinut de fluiditate ori de
influenţa relatării poetice.
În unele cazuri, volumul
cuvintelor este predominant masei/ greutăţii acestora. Atunci apar tensiuni
verbale/ scrise între cuvinte, propoziţii, fraze, expresii ş.a, care prevalează
în economia figurală a poeziei.
Forţele de expresie
poetică nu se mai regăsesc concentrate în puncte ori subiecte cvasi-pure,
deformările de ton şi sugerări fiind afectante în construcţia poetică.
În fond, „limpezimea
complexităţii” este cea care exprimă interesul şi sinele conştiinţei poetice
convenţional favorabil pentru recepţie, învăţare, respectiv trăire în
sensibil.
Experienţa mecanică în
poezie este, până la urmă, trăirea particularizată şi exprimarea nivelului
subiectivităţii poetului prin corecţia sa „arătată alături” (cititorilor).
Noi credem că nu sunt „secţiuni
sau numere de aur” în poezie, ci doar niveluri caracteristice de limpezime a
complexităţii imagistice, ego-ritmice, într-un compromis relaţional/ raportat, dat
de inteligibilitatea lucrării şi poet.
Pe de altă parte, este
posibil să se manifeste şi o anume inteligibilitate formală a poeziei, ceea ce
dovedeşte existenţa mai multor moduri de înfăţişare a sinteticului/ abstractului
cvasi-raţional poetic.
Glisările, reamplasările,
distanţările ş.a. dintr-o poezie se percep în contextul „acţional” al unui act poetic.
Lumea experienţei poetice
parcurge categorizarea cu ajutorul inteligibilităţii poeziei şi, ca atare, cognoscibilitatea
realităţii/ irealităţii se obţine pe căi raţionale, vizuale, virtuale ş.a.
Inteligibilitatea poeziei
nu se poate înfăptui formal/ practic fără inserţia transformativă a
subiectivităţii poetului în actul de creaţie a poeziei. În acest fel se produce
exteriorizarea lucrării poetice către perspectivele fenomenologice
cvasi-triviale din lumea comună, obişnuită.
Perspectiva poetică este
purtătoare de valori caracterizate de inteligibilitate formală/ informală,
directă/ indirectă.
De aceea, raţionalitatea
demersului poetic vizează/ trebuie să vizeze încărcarea formelor (poeziei) cu
valori, pentru a fi dăruite mediului înconjurător vizibil, spre înfăţişare cu
ajutorul construcţiilor/ edificiilor poetice (poeziei).
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu