Instrumentele sunt folosite pentru crearea culturii, suportul infrastructural
conceptiv al acesteia fiind adăpostit în metacultura originară, obiectiv
constituientă.
Este necesar să se transfere cultura, sau cantităţi/părţi esenţiale/ fundamentale
aparţinând acesteia, de la o generaţie la alta.
Capacitatea de transfer nu provine exclusiv din izvoare
instituţionalizate şi nici de la structuri manageriale regăsite distinct în istorie,
care să-şi asume/arondeze proprietăţi şi rolulri de transferabilitate şi transcendenţă procesuală.
Cu toate acestea, o etapă sau alta devine depozitară de substanţă
culturală, marcând comportamentul social-istoric al vremurilor din intervale delimitate, ceea ce determină
semnificaţii şi oportunităţi fizice de vacuamare generaţională a cunoaşterii culturale pe axa timpului.
În unele situaţii, auto-glisarea cantităţilor de cultură, cu
semnificaţii în context restructurativ/evolutiv societal, conţine vectori convenţionali
catalitici. În alte ocazii, diferite aliniamente culturale au unghiuri
independente de avans în timp şi se înfăţişează periodic ajustative/ajustate chiar dacă, în
context convenţional, nu ar fi dorite spre asumare.
Este, de asemenea, discutabilă cerinţa de transfer
a cunoaşterii culturale
din “dorinţă”, respectiv din motivarea contextuală printr-o legitimare dată de calitatea
decidenţei generaţionale.
Începutul secolului XXI este posibil să fie caracterizat de
“nativitatea digitală a culturii”, ceea ce presupune că transferul
conţinutului culturii
de la
actuala generaţie către următoarea generaţie, trebuie
realizat cu instrumente încă neimaginate.
Auto-suficienţa transferabilităţii poate marca starea descrisă,
iar pericolul tehnic asupra erodării tradiţiei transmiterii culturii se naşte din noua expresie de interes pentru spaţiul digitalizat.
O populaţie de “imigranţi digitali” se află în tangenţă virtuală cu
noile orizonturi culturale ale generaţiilor viitoare.
Componenţii generaţiei marcate de tehnologiile informaţionale depun
eforturi de imersiune în câmpul operaţional dat de telecomunicarea fără limite, iar capacitatea
sistemului homeostazian uman nu dă semne de articulare cu liniile noi de străpungere
trans-operaţională a lumii cunoaşterii culturale, întru transferul culturii esenţializate de la o generaţie la alta.
Intervalele de adaptare a indivizilor la operaţionalizări tot mai
tehnologice, respectiv dens structurate, se dovedesc a fi mai largi decât cele ale
generaţiilor trecute.
O anume cantonare în soluţii pentru cunoaştere culturală era convenţional acceptată pe axa de
început a celor două milenii, în situaţia în care exponenţialitatea evolutivă
s-a înfăţişat pas cu pas ca metodă mai mult metafizică, obiectiv formalizată în procesul
transferării culturii, respectiv în procesul esenţial de vieţuire a societăţii şi
naturii umane.
Abstracţiile vagi şi terenul nefamiliar pentru manifestări ale
schimbării culturale, caracteristice noii vieţi intelectuale, – temperează spiritele care nu pot accelera ideile,
acceptându-se pentru transformări euristica necarteziană, întru-un holism dezarmant, aparent
brownian.
În cultură se disting tot mai greu lideri, iar politicile şi practicile
culturale sunt depersonalizate în mare măsură.
Educaţia este afectată de această neputinţă conjucturală, când
tehnologiile ideatice au devansat tehnologiile caracterizate de auto-suficientă
operaţională în crearea culturii.
Pare a fi simplificat actul creaţiei culturale, în conjuncţie cu
densitatea crescută de semnificaţie şi conţinut, neafişată în întregime
emoţional de către creatori.
Interstiţiile sunt poziţii de acces structural emotiv.
Nu este acum necesară “trăirea din plin”, ci “trăirea algoritmizată”
pentru atingerea “trăirii depline”.
Semnificaţiile intervalelor depozitare de substanţă culturală rămân inerte, ascunse în densitatea latentă
a actelor culturale digitalizate, comprimate cu ajutorul tehnologiilor
dominante şi dominatoare.
Este perioada în care tehnologiile sunt aşezate, stratificate deasupra
culturilor.
Tehnologia generică acoperă, ca înfăşurătoare, cultura generală, care
are două alternative de a trăi:
a) să respire în climatul endogen tehnologic, sau
b) să devină parte tehnică activă, ca element sau cel mult sus-sistem în
sistemul tehnologic general, insertat ca atotputernic în viaţa umană.
Cultura devine din statutul său de lucrare
în proces, o înfăţişare cu nou statut, respectiv lucrare regresivă sau transgresivă
în infrastructura tehnologică atot-cuprinzătoare în lumea înconjurătoare.
Sub-secvenţele creaţiei se auto-revizuiesc întru înfăţişare.
Între om şi instrumentele culturale simbioza este în erodare, iar
bazele creaţiei culturale devin mai ascunse.
Este timpul metafizicii, cantonării dincolo de ziduri, peste înălţimi, iar în
spatele resurselor creşte cultura
metafizică.
Gesturile creative tradiţionale se reclasifică întru speranţa creşterii cererii,
a naşterii unor noi posibile utilităţi a lor spre a susţine emoţiile.
E. B. Tylor (1874), unul din fondatorii
antropologiei culturale, defineşte cultura drept “un întreg complex care
cuprinde cunoştinţe, credinţe, arta, morala, trăirea şi alte asemenea elemente
şi capabilităţi reunite în om şi la om ca membru al societăţii”.
În sens priorativ, omul are o condiţie în creştere, iar acum constatăm
că se înregistrează “degradarea condiţiei umane” prin comprimarea şi ascunderea
digitalizată a înfăţişării sale. Esenţializarea este
mai mult ca oricând dinamică.
Homo sapiens, potrivit filozofului francez Henri Bergson, ar putea fi mai degrabă Homo faber, adică se inregistrează structurarea sa de la
“ştiutor” la “făcător”, ceea ce astăzi, în digitalizarea pe cale de
generalizare, prin nemărginita preocupare de manufacturare a instrumentelor de
cunoaştere şi emoţionalizare se dovedeşte a deveni realitate, întru confirmare.
Omul inventează instrumente, care la rândul lor datorită operaţionalizărilor
specifice perioadei pe care o trăim (tehnologizarea dominantă) conduc, prin noua
producţie culturală, la o anume degradare a condiţiei umane tradiţionale.
O altă condiţie umană sau condiţie umană finală determină atracţiile
pragmatice instrumentalizate.
Căile culturale de avans emoţional sunt radical transformate.
Cultura, prin noua sa naştere, este implicit desemnată în comprimări,
esenţializări şi noi densităţi.
Nu mai există rezervarea ancestrală, exclusivitatea intangibilă a
înfăţişării.
Mediul cognitiv al civilizaţiei este stăpânit de tehnologii.
Etapa de faţă este cea a instrumentelor, respectiv a depozitivelor
exogene de cunoaştere, în strânsă legătură cu aparatul endogen uman, aferent gândirii.
Conştiinţa poate fi acum comunicată.
Structura gândirii nu a fost încă efectiv accesată instrumental prin sistemele exogene amintite, dar fără nici un fel de îndoială ea este dominată transformativ de incluziunile impresiilor tehnologice. Mintea umană începe să nu ajungă la capacitatea de înfăţişare pură a actelor sale creative, urmare a intensităţii şi densităţii actelor culturale incluse în aura periferică a gândirii propriu-zise, la frontiera cu mediul înconjurător/exterior absolut.
Structura gândirii nu a fost încă efectiv accesată instrumental prin sistemele exogene amintite, dar fără nici un fel de îndoială ea este dominată transformativ de incluziunile impresiilor tehnologice. Mintea umană începe să nu ajungă la capacitatea de înfăţişare pură a actelor sale creative, urmare a intensităţii şi densităţii actelor culturale incluse în aura periferică a gândirii propriu-zise, la frontiera cu mediul înconjurător/exterior absolut.
Natura esenţială a gândirii devine învăluită de o textură culturală
generată de tehnologii.
Codificarea semnelor şi semnalelor culturale se află pe spinarea curbei exponenţiale evolutive, ce are
pantă mare.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu