1. Aspecte explicative pentru angajamentul exprimării
opiniilor
Doxologia (doxology, doxologies) în înţeles direct, concret
se referă la un „imn” sau un „vers” în liturghia creştină, întru glorificarea
lui Dumnezeu.
În limba greacă termenul dόxa poate avea şi semnificaţia de opinie.
Doxastica poate fi în legătură cu opiniile personale, în
context de discuţii vizând susceptibilitatea acestora la interpretări mai
adânci ale credinţei/încrederii.
Extensia înţelesului termenului dόxa este şi cel de opinie
sugestivă, de idee.
Etimologia cuvântului este din latinescul doxologia,
respectiv doxa, marcând înţelesul de estimare, glorificare, rugăciune (rugă),
la care se adaugă logo, cu înţeles de vorbire, rostire întru ceva crezător, de
crezut.
Doxastica este strâns legată de încredere sau credinţă.
A fi doxastic semnifică angajamentul în predispoziţia sau
dispoziţia de a crede, cu extensii în stări suficiente ale credinţei sau
încrederii prin judecăţi, opinii, dorinţe, urări, cereri.
Pe de altă parte, termenul doksei semnifică „a reţine”, „a
crede” şi „a susţine”.
Totuşi, dόxa vizează opinia ca termen care nu exprimă
claritatea totală, ideală, perfectă.
În acest fel, incipient apare „logica opiniei”, deci
exprimarea doxastică a ceea ce se crede.
Logica doxastică este parte a logicii modale a încrederii şi
neîncrederii. În sens general, logica încrederii este acea parte a logicii care
se ocupă cu „încrederea generică”.
Adevărul opiniei manageriale nu este similar cu adevărul
fundamental al acesteia.
Dicţionarul explicativ al limbii române prezintă pentru
cuvântul doxologie explicaţia de „cântare liturgică închinată Sfintei Treimi”.
Provenienţa cuvântului este, potrivit aceleaşi surse, din „doxa” = glorie şi
„logos” = vorbire.
Într-o altă perspectivă, mai apropiată de organizare şi
conducere, explicaţia pentru doxologie survine ca „studiu sistematic al rolului
pe care îl are aprecierea în învăţare”.
În esenţă liturgică, doxologia este formula glorificatoare de
a exprima transcendenţa, respectiv puterea şi măreţia divinităţii, deci a
adevărului, în actul rugăciunii, al cultului liturgic.
Se pot face distincţii între stările „doxastice” şi cele
„sub-doxastice”, care la rândul lor determină la om înregistrarea stărilor
„personale” şi a celor „sub-personale”, respectiv deplina credinţă/conştiinţă
de sine, diferenţiată de starea intermediară de căutare cu ajutorul
gândirii spre a ajunge la deplinătatea conştiinţei de sine.
Exemplul imagistic al stării doxastice poate fi dat de
examinarea cercurilor trunchiului de copac tăiat. În esenţă, numărul cercurilor
poate da informaţia referitoare la vârsta copacului respectiv (starea doxastică),
însă nu evidenţiază starea de deplină/absolută încredere că această vârstă are
semnificaţia respectivă, completă, definitivă (starea sub-doxastică).
Încrederea, în contextul de proximitate cu doxastica, evidenţiază
o afirmaţie, o convingere referitoare la credinţa într-un conţinut al unei
propoziţii, care este ştiut şi aşteptat/urmărit cu certitudine (este
„considerat” cu certitudine).
Perceperea cunoaşterii, în sine devine
conştiinţă/cunoaştere.
Pe de altă parte, doxologia (Doxology/...gies), potrivit The
Merriam-Webster Dictionary (2004), semnifică uzual acţiunea de rostire
întru credinţă a “unui scurt imn de rugăciune către divinitate” (“short hymn of
praise to God”).
În plan acţional uman, printr-un astfel de demers se
întrevede o “cerere de încredere”, căutare sau adresare spre încredere,
respectiv convingere către Dumnezeu, fiind lansată o anume “substanţă de
credinţă”, întru credinţă şi cunoaştere.
Prin similitudine, în planul perceptiv uman este avansată
preocuparea pentru cunoaştere pe orizonturi tot mai adânci, spre a dovedi
convingerea în organizare şi conducere. Este vorba de tendinţa de “idealizare a
modelelor” formalizate în arealul organizării şi conducerii vieţii şi
aspiraţiilor până la limita metafizicii.
Dincolo de orizontul virtual perceptibil se manifestă o altă
filosofie, respectiv o “altă cunoaştere”.
Încă nu este desluşită structura de vecinătate între model,
realitatea fizică şi realitatea metafizică.
Considerăm că pe segmentul nemărginit/mărginit (realitate
fizică-model) este posibil amplasamentul managementului vieţii noastre, operând
doxastic, prin noi accente puse pe idealizarea iterativă a orizontului
aşteptat/aspirat.
Obiectivarea cvasi-completă a deciziilor manageriale se
poate obţine prin iterări şi reiterări atâta timp cât certitudinea nu este
perceptibilă decât din construcţia elementelor finite, cvasi-infinitezimale.
O astfel de viziune în domeniul managementului vieţii
noastre este avansată prin rândurile de faţă în formulă originală, în premieră,
mizând pe rafinamentul conceptual care străbate mediul înconjurător,
productiv-economic şi social din România, catalogat drept general sistemic,
aferent începutului de secol XXI.
2. Formule explicative pentru liberalizarea managementului
vieţii noastre
Doxologia managerială este forma de confirmare, validare,
legitimare, inclusiv apreciere laudativă, în termeni comparabili ori
competitivi a transcendenţei organizării şi conducerii. Este simţită/presimţită
puterea şi atot-reprezentativitatea unei structuri manageriale funcţionale în
actul complex de organizare şi conducere.
Cu alte cuvinte, ar putea exista chiar un cult managerial
(cultul organizării şi conducerii), care este peste rezultatele, soluţiile,
tehnicile, procedurile, metodele ş.a. de organizare şi conducere oferite de
ştiinţa managerială curentă, obişnuită, trivială.
În egală măsură, „spunerea cuvântului” (doxa şi logos) poate
fi un complex de propunere, de declaraţie, care în managementul vieţii noastre
se înfăţişează iniţial ca fiind auto-contradictorie.
În realitate, orice spunere exprimă un adevăr, convenţional
dorit, acceptat sau nedorit ori neacceptat.
Caracterul aparent necontradictoriu al „spunerii”, deci a
asumării de către orice persoană a unei imagini viitoare meta-procedurale (peste
tehnicile şi metodele de management) se regăseşte în „avizul” sau „declaraţia”
exprimată contrar opiniei general acceptate despre o anume „organizare şi
conducere”.
O declaraţie managerială asumată pare a fi contradictorie
doar prin prisma deschiderii sale la obiecţii.
Incredibilul managerial este în mod imediat contrar
aşteptărilor.
Totodată, se poate spune că simpla credinţă/încredinţare a
oamenilor în privinţa unor adevăruri reieşite enunţiativ din anumite propoziţii
ale lor, de factură meta-managerială, nu este necesar să conducă strict la
contradicţii.
Suntem obişnuiţi cu ante-paradoxurile aferente deciziilor
manageriale, care să fie sesizate şi stăpânite.
În doxologia managerială se face abstracţie de necesitatea
strictă a argumentărilor prealabile. În acest fel se asistă la o anume
„liberalizare a managementului”, la scoaterea sa de sub chingile metodelor şi
tehnicilor de organizare şi conducere.
În România de azi managementul vieţii noastre nu este
şi nu trebuie să fie peste realitate, respectiv să fie „dominatorul”,
„conducătorul” sau „dominanţa” asupra proceselor, fenomenelor, obiectelor.
El este şi trebuie să rămână instrument din ce în ce mai
liber, flexibil, adaptabil şi catalizator pentru ducerea pe anumite aliniamente
a proceselor, fenomenelor, obiectelor spre a atinge anumite stări ale acestora
din care să extragem (să delimităm) rezultate.
3. Afirmaţie concluzivă
Organizarea şi conducerea convenţional mai bună a vieţii
noastre se spijină, uneori şi măcar în parte, pe constatări, predicţii,
observaţii, idei, propuneri, recomandări etc. reţinute din opinii exprimate.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu