Poezia este un om
Ea poate
deveni icoană,
neţărmurire,
regină
medievală din ţările de jos,
trestie
unduitoare,
freamăt
continuu,
noapte
în loc de zi.
De
cum apare în lume
devine
prizonieră,
în
litere de aur poate fi ţintuită.
Adesea coboară între văi,
se-apleacă spre stânga,
rămâne un timp în
propria-i singurătate.
Poezia este asociată mai întotdeauna cu tristeţea.
Bucuria din poezie este legată de suferinţa fericirii.
Furtuna este învinsă, vrăjită de cântec, obosită numai
de către poezie. Ea, poezia când adoarme, oferă furtunii ocazia să respire în
odihnă, să se liniştească.
În corpul poeziei există raţiune nelimitată, contur
perfect al verbului de mesteacăn pur, ce trage după sine substantivele
lacrimilor care adastă pe pervazul unei ferestre, când privirile neauzite sunt
întotdeauna dimineaţa spre nord sau spre est.
Pe de altă parte, nu există risipire mai mare în lume
decât cea dovedită de poezie atunci când se arată tuturor, cu vorbele
singurătăţii, într-o sărbătoare continuă, într-o mie de feţe vizibile şi
invizibile din rândul poporului de poeţi.
Poate fi văzută poezia dimineaţa dormind în haine
roşii, până când soarele se reaşează pe osiile timpului, spre a se consuma
întru ardere de visuri ce devin irealităţile de peste zi.
În stânga universului se află locaţii de odihnă a propoziţiilor. Acolo
s-au petrecut topiri şi pierderi de cuvinte, într-o chimie ireversibilă, într-o
neştiinţă a celei mai pure ştiinţe adevărate.
Nu există generozitate mai mare nicăieri în lume — poate nici pe marginile cerului, precum cea
regăsită în poezie. Ea se destramă,
oferind tuturor soluţii de viaţă.
În aceeaşi secundă a unei cereri, vocea poeziei
reverberează bunătatea neînclinată a dăruirii complete din sinele substanţei
sale.
Ştie orice vers din poezie să treacă privirile peste
cel ce suferă de fericire.
Uneori poezia devine poem, sonet sau pur şi simplu
cuvânt, care se cuibăreşte în litere nevorbite.
Urcă în pod uneori, caută sunete, le aduce spre
încântare.
Întâia devenire a sa poezia a obţinut-o după regăsirea
în sine.
Răbdarea poeziei este o minunată deghizare, o disperare
devenită virtute.
Ritmurile poeziei sunt obişnuite să plângă. Lacrimile
rezultate devin şirag de aur, arătat după-amiaza ca semn în faţa celui ce
suferă de fericire.
Căutătoare de nemărginire este poezia, deoarece merge
străină de sine pe străzi, circulă prin oraşe medievale, se răstălmăceşte în
balansuri de după miezul nopţii, privind într-o zare numai de ea ştiută.
Are trei promisiuni poezia:
1) să nu se despartă de lumea comună,
2) să aibă grijă de singurul său izvor
şi
3) să împlinească ştiinţa continuării
cu fire de aur, bătute în efigii de vis natural.
Se dovedeşte superioară poezia, deasupra tuturor şi în
toate, regăsindu-se în aşa fel încât între ziduri de aer sfânt a construit o
nouă ţară, o nouă patrie, în care adastă, în chip paralel, un cerb nordic,
hăituit, dezrădăcinat din iubirea de iubire.
Într-o astfel de situaţie,
poezia nu este om:
Ea este devenire, este chiar aurul viu, noapte
luminată, zi neostoită, univers fără limite.
În egală măsură, este necuvânt, tremur de fericire,
cântec (Romance d`amour), depărtare,
topire, scoborâre în sine.
Este icoană reală, superbă dropie de câmpie, căreia i
se sărută talpa piciorului drept, a celui stâng, privirea tristă, zâmbetul de
statuie fără formă de vis treaz.
Un fel de survenire este poezia întru respect
neţărmurit al promisiunilor, gând larg, geometrie fără contururi. Ea este
sosire în prag de după-amiază, emoţie sculptată, pian de toamnă, colţ de
univers într-o odaie caldă.
Se pare că poezia este compusă din nelitere, din umbre
de dor, din fulgi de nea, prinşi în luna septembrie pe o palmă de vis dintre
munţi.
Durere este sensul poeziei, eliberare întru desfacerea
libertăţii, prizonieră stranie, dependenţă de orizont, reînscenare pe scena
comună.
Orice cuvânt produce rană în trupul şi inima poeziei.
Orice voce ridicată mai sus de glezna sa de aur pur
pune fiorul nesomnului într-o balanţă a suferinţei trecute.
Nu-i pasă poeziei de sine.
Într-o toamnă a unui an s-au atins roadele de-o sfântă
întoarcere în survenirea de sine. În ziua a doua erau ritmuri de poem în
cohorte de visuri.
Reîntregiri s-au petrecut, — neimaginate vreodată, între poet şi poezie.
Arta cea mare este legată de punerea în pericol a
spaţiului, a timpului şi moleculei spre a obţine un vis format dintr-un amestec
etern.
Luată de mână, odată, în marele său trecut, poezia a
aflat că are aripi, dar trebuie să le ţină ascunse.
A umblat
pe străzile unui mare oraş, a cutreierat orizonturile unui mare cer, sub aripa
sfântă a părintelui său.
De aceea, poezia nu este un om.
Cu siguranţă, este un înger cu aripi ascunse, rănite de
iubire.
Bucură-te
înger,
care ai sub aripa ta un poet.
care ai sub aripa ta un poet.
Acesta
te iubeşte
pe tine poezie,
întru veşnică vindecare.
pe tine poezie,
întru veşnică vindecare.
(oricând, fără dată)
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu