In a doua decadă a lunii
noiembrie 2012 în România se derulează
lansarea / “afişarea” candidaţilor pentru alegeri parlamentare. Câmpul de
luptă găzduieşte, în mare parte, “adversari”
(nu competitori), “structuri mafiotizate
de sprijin” (nu staffuri de campanie), “persoane
şi grupuri interesate” (nu colectivităţi de
oameni cu speranţe), “foşti traseişti”
(nu actori cu convingeri şi
dedicare concepţiei şi cauzei unei
formaţiuni), “bogaţi” (nu oameni comuni, obişnuiţi, indiferent dacă sunt înstăriţi ori mai puţin
înstăriţi)…
Temă de lucru: să se identifice un candidat cu predispoziţia
de a fi cititor ori aplicant de elemente ordonate, calme, fundamentate,
reale, sincere etc. de minim marketing politic/ electoral.
* * *
Exerciţiu:
„Din practica electorală obişnuită
se constată că există numeroase formule de anunţare a candidaturii.
Candidatul şi stafful de companie
trebuie să conştientizeze faptul că anunţarea candidaturii este un
eveniment hotărâtor în procesul electoral.
În continuare, pe baza observaţiilor
efectuate în companiile electorale pentru
alegerile din România (aprilie –
mai 2008 şi începând cu
a doua decadă a lunii
noiembrie 2012), se sistematizează unele recomandări cu potenţial de generalizare în practica
anunţării candidaturii:
a) Este util să se stabilească, în fapt, cea mai
oportună dată pentru evenimentul anunţării candidaturii. Ar fi de dorit ca
evenimentul să se producă atunci când nivelul de noutate a ştirilor, în
general, din cvasitotalitatea mass-mediei este cel mai scăzut (să nu existe
alte evenimente şocante, care să distragă atenţia de la lansare).
De exemplu, nu este indicat ca
lansarea candidaturii să se petreacă în competiţie cu festivaluri, târguri,
dispute sportive de anvergură ori sosirea (vizita) unor înalţi demnitari din exteriorul
ţării, sau atunci când este o mare sărbătoare ce copleşeşte populaţia prin
semnificaţia sa istorică, religioasă, politică ş.a.
Se apreciază că lansarea
candidaturii în timpul săptămânii este mai favorabilă decât producerea acestui
eveniment la sfârşit de săptămână (în week-end).
b) Anunţarea candidaturii se va face doar
atunci când Planul de campanie şi Bugetul de campanie sunt elaborate şi
convenţional însuşite/ acceptate. Acoperirea efortului acţional şi financiar
trebuie proiectată pentru atingerea scopului de 50% + 1 din voturi ce trebuie
obţinute. Aceasta este proiecţia minimă necesară.
c) Înainte de a fi anunţată candidatura
este utilă testarea temelor de campanie şi a mesajelor electorale ale
candidatului.
d) Pentru anunţarea candidaturii se alege
un loc / o locaţie. Este important ca lansarea să se desfăşoare în arealul în
care sunt situaţi alegătorii.
e) Pentru anunţarea candidaturii este
necesară convocarea unei conferinţe de presă. În acest fel, evenimentul va fi
cât mai mult cu putinţă acoperit pentru distribuţie informaţională.
f) Este necesară acceptarea concordanţei
invitaţilor, respectiv aducerea la conferinţa de presă a acelei părţi din
mass-media care poate fi pozitivă pentru evenimentul lansării candidaturii.
g) Este necesar să existe propriul
fotograf al candidatului. Acesta poate distribui presei fotografiile/ imaginile
dorite de stafful campaniei şi de către candidat.
h) Trebuie pregătit un pachet/ dosar de
informaţii pentru presă. Reprezentanţii presei trebuie contactaţi/ invitaţi
pentru a fi prezenţi la evenimentul lansării candidaturii; acestora trebuie să
li se reamintească/ să li se reîntărească invitaţiile de participare.
i) Este necesar să fie asigurată o
prezenţă cât mai numeroasă a suporterilor/ simpatizanţilor candidatului la
evenimentul lansării candidaturii. În acest mediu se va crea/ induce interes şi
entuziasm pentru începerea şi derularea companiei electorale.
j) În mod cert, în privinţa evenimentului
lansării candidaturii, trebuie informate autorităţile şi organele puterii
locale (partidul, organizaţiile locale, asociaţiile, cluburile ş.a.).
Simpatizanţii pot lua cunoştinţă asupra
evenimentului, folosind informaţiile directe şi prin alte mijloace (afişe,
anunţuri audio-video, anunţuri în
spaţiul virtual, ştiri în presa scrisă ş.a.).
Anunţarea candidaturii trebuie
organizată şi condusă. Este prilejul iniţial al lansării imaginii şi mesajului
esenţial, în spiritul cărora se va desfăşura campania electorală...”
* * *
Ieri, un prieten (candidat) mi-a comunicat că abandonează competiţia întrucât
a fost invitat/ obligat să intre în luptă sângeroasă, pe viaţă şi moarte, nu pentru „a
obţine/ a câştiga”, ci pentru „a lua/ a prelua/ a acapara” puterea. Recomandările
de marketig electoral de mai sus sunt simple banalităţi. Se resimte acut nevoia de gestiune corporativă politică şi, cu atât mai mult, de gestiune corporativă electorală.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu