Spunând adevărurile sau relatând aspectele ce vizează confirmarea
lor pe termen lung, - potrivit unora din peisajul politic românesc, candidatul
nu are de câştigat, întrucât beneficiarii (electoratul) „neadevărurilor
enunţate” preferă în orice situaţie,
chiar pe termen scurt, doar să câştige.
Adevărurile
pe termen lung intră sub incidenţa incertitudinilor. Probabilitatea ca „un adevăr de astăzi” să
devină „un neadevăr pe mâine” este cu atât mai mare cu cât orizontul de
apreciere în timp este mai îndepărtat.
A
spune „da” ferm pentru adevăruri pe
termen scurt este mai fezabil decât a spune „da” pentru adevăruri pe termen
lung.
Într-o
astfel de situaţie, pentru candidat este dificil şi la neîndemână să spună un
„nu” răspicat pentru adevărurile care sunt de fapt neadevăruri pe termen lung,
la orizontul de timp „mâine”.
În
esenţă, a spune „nu”, - deci a fi realist, cu altă accepţiune „a fi corect”, – potrivit
comportamentului candidaţilor din câmpul politic electoral românesc, produce
sensibilitate negativă în rândul votanţilor.
Este însă fel de românesc, realist,
în chip machiavelic, să se asume această
denaturare formală, iar candidatul, în mod informal va spune „da”.
Nu este vorba de promovarea
unei minciuni, - spun candidaţii, ci mai
degrabă de „întoarcerea privirii” peste gardul ce separă sensibilitatea de
insensibilitatea, firesc carteziană, în rândul electoratului.
De exemplu, dacă se promite „un drept”, un
avantaj (creşterea salariilor) şi acest
aspect este fezabil doar pentru l sau 2 ani, chiar dacă peste 3 ani nu vor
exista soluţii de resurse financiare, candidatul,- în postură de virtual decident, ar trebui să accepte această variantă
trunchiată, incompletă. Electoratul se mulţumeşte chiar cu soluţia „1-2 ani”,
decât cu un „adevăr pur”, şi anume că peste 3 ani s-ar putea înregistra
dificultăţi în a asigura resursele financiare pentru alte noi creşteri
salariale.
Atât
candidatul cât şi electoratul sunt de acord că până la orizontul de 3 ani „vom
vedea ce se va mai întâmpla, şi avem în faţă un interval de timp suficient
pentru a căuta soluţii, astfel încât continuitatea câştigului să fie asigurată”.
În
fond, se instituie un compromis bazat pe
un josnic consens dorit mutual, şi anume că „ne facem că nu aducem pe agenda de
azi răul de mâine”.
La urma urmei, „orice lucru
amânat, jumătate-i rezolvat”.
Amânarea
concentrării atenţiei este o soluţie.
De
altfel, întotdeauna, pentru o problemă în care nu se întrezăreşte o soluţie, în
esenţă, rezolvarea la îndemână, adjudecată este „amânarea soluţiei”.
Amânarea
este o soluţie.
Pentru
o problemă dificilă, nesoluţionabilă în prezent, candidatul poate emite
rezolvarea de tipul „vom vedea” (amânare).
Spunând „nu” în rândul masei de votanţi, candidatul
român ştie că se induce starea şi sentimentul de „gol”, cel de „lipsă a anume
ceva” (soluţia).
Electoratul
caută soluţiile date de cineva (candidat, partid, formaţiune politică sau
executivă).
Electoratul,
în mod dependent vine spre
„rezolvatori”, respectiv către ofertanţii de soluţii, variante, alternative „de
creştere” (aferente enunţurilor de tip „da”).
Un
candidat prezent în faţa votanţilor,
când aceştia ar pune întrebări referitoare la diferite chestiuni de viaţă şi
perspectivă, dacă primeşte preponderent răspunsuri de tip „nu” devine
neinteresat de interlocutor (de candidat) şi va reacţiona în două formule
acţionale:
a) ignorarea
(neprezenţa la urnele de vot), sau
b) acordarea de vot
negativ.
Un anumit grad de
rafinament, respectiv fineţe decizională trebuie, aşadar, să stea în faţa candidatului atunci când enunţă „da” sau „nu” pentru o
problemă sau alta, aflată în conţinutul (mesajul) campaniei electorale.
În fond, potrivit
mentalităţii autohtone, a spune „da” pentru cvasi-totalitatea cerinţelor
votanţilor înseamnă completarea tabloului virtual, aferent campaniei politice
româneşti.
Este însă util ca
periodic şi frecvent candidatul să recitească o listă proprie a
„deficienţelor”, catalogate astfel în legătură cu unele acţiuni în faţa
votanţilor (sistematizarea mulţimii de victorii şi a mulţimii de eşecuri).
Acest contact cu
propria-i evoluţie în câmpul electoral ajută candidatul în auto-evaluarea
avansului său cu ajutorul campaniei, spre ţelul final: câştigarea puterii.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu