Ciclicitatea
evenimentelor în istoria recentă determină percepții mai vizibile,
conturate şi pregnante asupra contextului în care se derulează viața.
Se întâlnesc noi presiuni asupra modului în care timpul şi spațiul
se recombină în amprente ce afectează mulțumirea, automulțumirea,
aspirațiile ori năzuințele
referitoare la atingerea de noi orizonturi. În numele binelui global, al
binelui colectivității ori al unei stări sociale atinse mulțumitoare,
respectiv considerată obişnuit favorabilă, se acceptă convenționalismul
austerității formale generale spre eficientizarea
funcționării omului în societate. Acest
fenomen se întâlneşte îndeosebi în Vestul dezvoltat, motivat întru salvarea
conservatoare a avansului societal dorit, auto şi atotmulțumitor. Formal,
este cedat comportamentul transformativ, respectiv este instaurată autarhia. Un
anume egoism din egocentrismul comportamental al capitalismului atotputernic,
chiar dacă în fapt competiția este ridicată
la nivel de imperativ natural, pare a fi supus erodării, traversat de o nouă
permisivitate conceptuală, în numele liniştii sociale restructurate, ajustate
întru favorabilitate acceptată. Totuşi, oamenii vestului dezvoltat încet, încet
cedează închistarea, se deschid în noi areale, cu gândul la ciclicitatea
confirmată de istoria percepută. Ei consideră că revenirea la închiderea buclei
conviețuirii favorabile generale ar aduce un
plus societal general, ce trebuie să se regăsească neapărat în plusul
social individual. Societățile dezvoltate
sunt întotdeauna mândre ori au mândrie în privința civilizației
lor. Un anumit nivel de „bine” atins în societatea vestică dezvoltată induce în
rândul oamenilor săi încredere şi optimism. Orice confirmare evolutivă
pragmatică îmbogățeşte confirmarea axiologică generală,
aferentă avansului social de ansamblu, asumat drept favorabil. De exemplu, existența
de blocuri geopolitice a oferit întotdeauna Vestului dezvoltat oportunitatea
comparaţiilor şi motivaţia elaborărilor strategice pentru
aliniamente comportamentale care, până la urmă, au determinat realizări excepționale
în domeniile economic, ştiințific, militar,
politic, cultural şi în sfera relațiilor şi
stărilor sociale. Richard Kock şi
Cris Smith (2006) arată că în
spațiul occidental „acum este stopată
încrederea în ideile care au animat generații după generații
preocuparea pentru îmbunătățirea lumii”. În
ultimul deceniu al secolului trecut, vesticii erau optimişti şi încrezători,
mândri de nivelul atins de civilizația lor. De
altfel, pragmatismul şi atractivitatea lumii vestice dezvoltate au fost sute de
ani susținute de idei devenite fundamentale şi
eficiente în operaționalizarea productiv‐economică,
politică şi socială, considerată mulțumitoare pentru oameni.
Acum însă, se pot sesiza afectări ale ideilor călăuzitoare, în situația
în care rolul lor tradiționalizat tinde să devină generic, fără
forță suficientă de atracție
ori fără potențial catalitic de sedimentare a faptelor
şi acțiunilor performante, intrate până la
urmă în obişnuință. Câteva aserțiuni
în această privință contribuie la exprimarea noilor stări
şi tendințe evolutive în arealul supus discuției.
Este vizibilă însă criza organizării şi conducerii întru „binele
general“.
● Despre
creşterea economică. Dacă
mai bine de un mileniu arealul societal vestic a înregistrat progres economic
integrat de netăgăduit, în ultimii 200 de ani, intensitatea productiv‐economică a
atins parametrii extensivi şi calitativi de neimaginat, ceea ce, în contextul
creşterii consumului, determină efecte asupra mediului înconjurător. Se asistă
la o tulburare generală conceptuală şi fizică a mediului pe termen scurt, cu
toate că pe termen mediu şi lung alinierea la convenționalitatea
pozitivă, obiectivă este favorabilă. După căderea Cortinei de Fier, piețele
de consum s‐au lărgit. Cu
această ocazie se remarcă intensități adiționale
în fluxurile productiv-economice vestice. Occidentalii încep să se obişnuiască
cu provocările noii economii deschise, acceptând afectarea siguranței
liniarității progresului lor economic tradițional.
Organizarea şi conducerea sunt, în consecință, afectate.
Totuşi, planeta nu poate suporta în continuare tendințele
de deranjare a mediului atât timp cât foametea, lupta pentru subzistență,
bolile ş.a. determină situații
de tip „reacții” productiv‐economice mai
intense, care, în ultimele două‐trei
decade, au multiplicat de zeci de ori efectele degradante asupra mediului. De
dragul binelui global, vesticii par să nu fie dispuşi la un angajament nou, tulburător
şi condițional de transformare cu elemente de
restrictivitate şi austeritate în planul vieții colectivităților
lor sau în plan individual. Capitalul şi ierarhiile încep să nu mai reprezinte
fundamentul obiectiv al structurării comportamentului şi nivelului de trai.
Acum cunoaşterea, imaginația liberă dată de desființarea
zidurilor între blocurile geostrategice, precum şi inteligența
comportamentală pragmatică, în fapt, contribuie în rândul tuturor „la
personalizarea economiilor”. Vesticii sunt acum dispuşi să‐şi
repersonalizeze economiile. Însă resursele finite la care au acces tot mai
restrâns entitățile lor dezideologizate, prin suficiența
lor perturbă consumul vestic „liniştit” şi exponențial
crescător de veacuri. Statisticile esențializate arată
că în secolul XX economia SUA a crescut de peste 20 de ori, însă consumul
unitar material fizic de resurse, în termeni agregați,
a rămas acelaşi. Ca atare, se produc şi se consumă „alte produse”, precum cunoştinţe, know-how, software ş.a. De aceea,
economiile vestice nu mai pot evolua în liniştea strategică obişnuită de
dinainte de anul 1990. Acum, orizonturile mai largi pot fi caracterizate de
necuprindere convențională sau insuficiență
operațională. Vesticii, în jurul anilor 1990
aveau nevoie intrinsecă de orizonturi mai largi. Astăzi însă, ideea „liniştii”
acționale este deja erodată.
● Aprecieri
privind ştiinţa. Tentativele de
înțelegere a ceea ce se petrece în
proximitățile articulate ale geopoliticii şi
raportarea nedescifrării sensurilor complexe de avans către „noua economie”
sunt însoțite de „pierderea încrederii în ştiință”.
Superstițiile, imposibilitatea scrutării
universului, incertitudinea, întâmplările nu se dovedesc a fi separate de ceea
ce înseamnă cerința de „investigare eficientă întru adevăr”.
Între raționalitate şi ştiință
se disting intervale în creştere, de depărtare, manifestarea necunoaşterii în
condițiile în care „cele mai bune forme de
civilizație” nu sunt regăsite sau asumate în
ierarhii convențional acceptate sau
generalizate. Vesticii îşi asumă preempțiunea asupra
ştiinței cu o condiționalitate
de tip supremativ şi o posesie a cunoaşterii venită însă din vremurile cele mai
îndepărtate. Astăzi, un anume utilitarism subordonat satisfacerii cerințelor
de viețuire generală, sub dominația
tehnologiilor, înlocuieşte capacitatea de străpungere inovativă în domenii
radicale ale vieții societale, precum medicina, mediul
înconjurător, genetica ş.a.
● Aprecieri
privind creştinismul.
Acesta reprezintă valoarea seculară a Vestului dezvoltat. În prezent însă,
creştinismul este puternic divizat. Din cauza evoluției
necontrolate a omenirii, demnitatea individuală umană şi responsabilitatea
organizată şi condusă a conştiinței sunt puternic
diversificate, afectate.
● Aprecieri
privind liberalismul. O astfel de tendință modică se află
într‐un vizibil
declin. Neoconservatorismul managerial influențează palierele
importante ale vieții societale. Dacă sute de ani
liberalismul a contribuit la relativizarea relațiilor umane şi
economice, în sensul promovării manageriale a deschiderilor, în prezent
responsabilitatea individuală este reînregimentată în „ultraliberalismul”
similar cu centralismul personalizat.
● Despre
individualism. Întotdeauna
societatea vestică s‐a bazat pe potențialul
uman individual. Acestuia i s‐a
asociat un management specific. Acum, individualismul a avansat spre standarde
mai rafinate, mult mai înalte, în care comportamentul personal este afectat de
aspirația generală de acaparare a puterii. Liderii din
colectivitățile specifice top‐managementului
important al lumii ies din sfera responsabilizării lor individuale.
● Aprecieri
privind optimismul.
Individul şi civilizația, ca un tot, îşi bazează succesele pe
optimism. Natura umană comportamentală a fost afectată la capitolul „optimism”
de deciziile unor şefi de state care au indus, prin managementul lor ofensiv, viziuni
catastrofice în structurile societale, marcate acum de pesimism contextual.
Iată doar câteva
elemente de natură contextuală şi acțională care, în
lumea vestică, sunt sesizate ca fiind afectate, unele deja erodate sub incidența
unui management nereformat. Indiferența, neadevărurile
cinice, agresiunea, neoconservatorismul şi ultraliberalismul
estompează formalizarea şi funcționarea acelei
„societăți a indivizilor” atât de obişnuite şi
acceptate de secole în lumea vestică, cvasipermanent considerată dezvoltată.
„Vestul” ca etalon, respectiv „managementul modern” se află în mişcare, în
repliere, în regăsire. Apreciem că, în fapt, civilizația
are nevoie de noi drumuri şi noi orizonturi altfel organizate şi conduse, dintr‐o altă
perspectivă.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu