Fundaţia pentru Dezvoltare
Bazată pe Cunoaştere (FDBC) a lansat, sub drepturi rezervate, proiectul “Democraţia digitală”.
În ultimii ani, în societatea globală şi în
România, activităţile electorale au parcurs un proces fulminant de degradare procesuală, de erodare
accelerată prin dezarticulare şi dezintegrare, fiind schimbată
conceptualitatea, conţinutul paradigmatic al votării, aliniamentele evolutive
ale alegerilor având deja trenduri
surprinzătoare pentru tradiţionalişti.
Este
halucinantă liniştea colectivă cu care în România sunt acceptate stări
post-electorale, prin împăcarea cu sine a fiecărui cetăţean în faţa
rezultatelor alegerilor considerate fatidic obiective, democratice. Oamenii sunt învinşi de reguli convenţionale
sfârşite în subiectivism înfricoşător de consistent în privinţa accesului şi luptei pentru putere a unora
care vizează operaţionalizări manageriale cu ţara, cu patria, cu naţiunea, cu
cetăţenii de rând.
Aserţiunile de faţă sunt aplicaţii la cursul vieţii şi nevoia de renaştere a ştiinţelor, în context, a ştiinţei politice electorale din contemporaneitate.
Aserţiunile de faţă sunt aplicaţii la cursul vieţii şi nevoia de renaştere a ştiinţelor, în context, a ştiinţei politice electorale din contemporaneitate.
Cât
de obiective, reale, reprezentative, legitime, concludente, semnificative ş.a.
au fost ultimele alegeri parlamentare în România (2012)?
Da: au fost şi sunt
obiective, reale, reprezentative, legitime, concludente, semnificative ş.a.
Ca atare, “psihologia mulţimilor” în România este caracterizată de linişte,
automulţumire, satisfacţie. Pe acest fond, acum ar fi normal, firesc să se întrevadă
comuniuni de eforturi, coerenţe şi articulări acţionale cvasi-colective,
angajamente pe viziuni, tactici şi obiective de avans societal convenţional
favorabil.
Această faţetă a realităţii este observată astăzi
(2013) în România reală.
Cealaltă
Românie, aflată în realitatea crudă, adevărată, avansează patinând pe
oglinda unei imagini înfricoşătoare a manipulării fără margini, prin
imersiunea în necunoaştere, în
non-observaţie.
De dragul utilităţii
convenţionale individuale, de grup sau colective, societatea românească
parcurge lent şi bizar o anume sinucidere în plan electoral, care se reflectă
fizic în spaţiul imediat prin consecinţe în actele manageriale ale puterii instaurate, oricare ar fi ea.
Mai nou, puterea nu
vine nici din dreapta, nici din stânga,
ci mai degrabă dintr-un centru radical.
Câştigarea
alegerilor este însuşită/ asumată eronat
în mediul societal contemporan din
România drept „cunoaştere politică“.
Imprecizia şi hazardul
ce domină convenţionalitatea electorală românească determină, în principal,
următoarele consecinţe:
- se manifestă o
linişte acţională suspectă în câmpul general al votării prin şi pentru cunoaştere politică;
- confuzia între
„cunoaştere politică” şi „cunoaştere prin utilităţi” temperează soluţionarea
problemelor grave ale cursului vieţii sociale în ţară;
- alegătorii „se
pierd”, „se cheltuie” în amănuntele utilităţilor;
- aspiranţii la putere
devin mai ordonaţi şi mai neatacabili în raport cu infantilismul cunoaşterii
politice din mulţime;
- alegătorii, cetăţenii
au numai de pierdut, din punctul de vedere al omului proprietar de viaţă, în
contextul unei astfel de filosofii acţionale temporizatoare şi fals centrată pe
subiecte electorale utilitariste, ce ar
trebui, de fapt, să fie considerate doar consecinţe (rezultate) ale cunoaşterii
politice esenţiale.
Privind concepţiile
alegătorilor, constatăm inconsistenţa lor politică de ansamblu, sprijinirea pe
„observaţie” şi pe sărăcia incredibilă de
“foame” de legi, principii, axiome, cerinţe moderne ş.a., care să ofere explicaţii
la marile întrebări generate de cursul vieţii personale, la frontierele
cunoaşterii ori recunoaşterii lor pentru avans
sustenabil în viaţă.
Este de constatat
existenţa unei puternice auto-organizări
a candidaţilor manipulatori. Acest proces este dinamic şi nu atinge, nu
deranjează, în nici o situaţie măcar, maniera cvasi-statică de manifestare a
vieţii terne a electoratului.
Este de aşteptat să fie
avansată teza că tot ceea ce se exprimă în vot este „organizare” sau „auto-organizare” spre
un anume echilibru.
În opinia noastră,
rezultă că a sosit vremea când este îndreptăţită atacarea semnificaţiei, a
conţinutului noţiunii şi înţelesului de “echilibru” prin vot.
Percepţia curentă,
convenţională a echilibrului este cea care se referă la „un bine”, „o linişte”,
„o accepţiune”, respectiv la un dualism neantagonic, la un binom care într-un
caz mai fericit ar putea fi caracterizat şi de simetrie.
O astfel de viziune
este dăunătoare cursului vieţii. În fapt, auto-organizarea reprezintă chiar
echilibrul formal, liniştea statică, nu neaparat cea de conţinut în spaţiu şi
în timp.
Organizarea electoratului
însă, reprezintă intervenţia asupra
auto-organizării. Organizarea poate fi un caz particular acceptat al
auto-organizării, drept coincidenţă structurală, conceptuală şi de conţinut.
Auto-cataliza,
auto-inhibarea, difuzia, osmoza ş.a. realizează ocurenţa spaţială şi temporală
a structurilor din procesele electorale, iar perturbările, efectele evolutive
sinusoidale şi neliniaritatea din inerţie înseamnă manifestarea tendinţelor de
reîntoarcere la stările auto-organizate (la echilibru).
Succesele electorale raportate
în cunoaşterea politică în domeniu, până în prezent, sunt doar reflexii. Totul
porneşte de la modele şi legi cunoscute pentru vot, pentru câştigarea puterii.
Şi totuşi, ceva se
întâmplă. Cunoaşterea politică
electorală viitoare va fi formativă, de ruptură, dinamică.
Eliminarea sau apelul
mai temperat la observaţia electorală clasică
înseamnă debarasarea sau debranşarea de la munca subiectivă.
Actualmente,
efectele organizării cauzale sunt
folosite ca mediu de atragere a voturilor. O debarasare de subiectiv înseamnă
căutarea efectelor organizării
non-cauzale, care sunt mai puternice ca aplicaţie şi pot asigura
pătrunderea în corpusul conceptual şi fizic al cunoaşterii politice, ceea ce ar
însemna accesul în ordinea puternică a procesului electoral.
În
fapt, este vorba de conectarea observaţiei electorale la “non-observaţia electorală”.
Alegătorul este
cvasi-incapabil de a elimina părţile din viziunea şi experienţele sale. Ansamblul
universal constă astfel, în viziune electorală, din părţi.
Totuşi, actualmente
este posibil să se întrezărească ideea că în alegerile care s-au petrecut în România pericolul cel
mai ridicat îl reprezintă stabilitatea.
Alegătorilor,
cetăţenilor, respectiv căutătorilor de cunoştinţe de cunoaştere politică le
lipseşte puterea generală de a dezechilibra, de a produce dezechilibrarea.
Dezechilibrarea
devine esenţială în câmpul cunoaşterii politice, deoarece este necesară
spargerea învelişurilor, a graniţelor, crearea de nişe, interstiţii ş.a. pentru
a avansa pe aliniamente noi.
Puterea de a
dezechilibra înseamnă, procedural şi instrumental, ocazia atacării a ceea ce
este convenţional „rău”.
„Răul”, în accepţiunea
de faţă este stagnarea, respectiv pericolul de saturare/ autosaturare politică.
De aceea, se resimte
vizibil nevoia unui management al
dezechilibrării politice.
Distrugerea
completitudinii, ca un atac asupra “răului”, reprezintă încercarea înalt
rezolutivă, conştientizată a comunităţii de a invoca elementele reale de
cunoaştere aflate (cantonate) în conţinutul şi parcursul vieţii, aşezate acum
într-o „linişte echilibrată“, la umbra succesului electoral zdrobitor din anul
2012 pe scena politică românească.
Pe de altă parte, este
uimitoare incapacitatea autohtonă faţă de reversibilitate.
Nimic din ceea ce a trecut
nu este reversibil. Totul este nereversibil, ireversibil.
În context, ştiinţa politică
avansează ireversibil. În contemporaneitate, în lumea alegătorilor se manifestă o falsă reuşită de tip incursiune în ireversibilitate.
Ajungerea la limita
stagnării (prin redescoperirea de noi principii, teoreme, axiome de vieţuire
politică ş.a.) este abil neînfăţişată, prin falsa impresie
că, de exemplu, globalizarea este un
proces continuu, care are în conţinutul său, ca parte distinctă, trecutul
inovativ.
Nu
mai putem accepta recunoaşterea că „încă
nu s-a descoperit un anume ceva” pe care un votant îl are notat în agendă.
Noţiunea
de viaţă politică imperfectă este necesar a fi grabnic recunoscută. Situaţiile
rele din ţară coexistă cu cele bune, iar
viaţa într-o astfel de situaţie este afectată, deci este imperfectă.
Viaţa politică perfectă este doar o
convenţie, viaţa politică imperfectă este o experienţă, un rezultat real
al auto-organizării.
Ar fi posibil, astfel, recunoscând existenţa vieţii politice
imperfecte să se atenueze (aplatizeze) sau să se compună tristeţea cu bucuria. Amestecul acesta poate fi un
aliaj nou, dar şi un compus psiho-societal nou, respectiv un filon de aur
(fericirea) cantonat într-un masiv de roci înconjurătoare (nefericirea).
Într-o
astfel de situaţie, nevoia de renaştere a
ştiinţelor politice într-un cadru al Democraţiei digitalizate este imperativă, covârşitoare.
Renaşterea managementului electoral se situează pe prim-planul acţional
restructurativ. Este nevoie de un nou management
electoral, cu principii colectante din arealul de peste frontierele actuale
ale cunoaşterii politice.
Neîndoielnic, orice fel
de acţiune ar putea sugera anumite reguli, care într-o viziune largă,
obiectivată ar trebui însă să fie deschise, fără forţă normativă puternică,
doar real indicative, spre a facilita drumurile prin dezechilibrare politică
spre ţelurile ce trebuie atinse,
spre noua cunoaştere.
Să privim următoarea
realitate:
o parte însemnată din mulţimea de cetăţeni nu s-a prezentat în anul 2012 pentru
exprimarea votului. Sunt oamenii cu vârste cuprise între 18 şi 30-35 de ani.
Aceştia râd sarcastic de penibilitatea candidaţilor care organizează întâlniri
electorale în săli din oraşe, în cămine culturale săteşti, în locuri publice
etc. Li se pare degradant să primescă drept cadouri găleţi, mopuri, pixuri,
bere, mititei ş.a. Se ruşinează când aud
din partea candidaţilor diferite
discursuri penibile, banale, promisiuni aiurea, vorbirea lor fiind incoerentă,
într-o subculturalitate strigătoare la cer.
Ei,
aceşti nevotanţi, rămân în lumea lor digitală. De aceea, votul general şi
alegerile fără participarea lor nu au legitimitate, valoare, semnificaţie,
concludenţă ş.a.
Democraţia digitală inlocuieşte rapid, pe nesimţite
actuala manipulare electorală.
Ceea ce
este tragic regăsim la clasa politică prezentă, care se dovedeşte absolut
diletantă, incapabilă să accepte
Democraţia digitală, nu din rea credinţă ci din necunoaştere.
Aşadar:
- Fiecare etapă de dezvoltare a societăţii tinde să genereze o nouă formă de guvernare care reflectă schimbările în relaţiile sociale dintre cetăţeni şi guvern.
- Este necesar un nou sistem democratic de guvernare.
- Mecanismul decizional aferent unui nou sistem democratic se va baza pe o formă de auto-echilibrare a guvernanţei statale prin feedback-uri inventive/ inovative.
- Avem nevoie de soluţii manageriale guvernamentale obiective, golite de excesiva unilateralitate tradiţională. Într-o ţară modernă dreptul de luare a deciziilor nu aparţine nimănui în mod individual, ci numai decidentului colectiv, ca produs comun din cât mai multe posibile puncte de vedere diferite.
- Trebuie căutat compromisul pentru orice soluţie care să se potrivească intereselor şi părţilor implicate.
- Guvernarea democratică trebuie să fie imparţiala şi flexibilă.
- Trebuie blocate deciziile paranoice, dezechilibrate.
- Coaliţiile nu pot fi continuate pentru perioade lungi de timp. Ele sunt cedări, paleative la obiectivismul democraţiei.
- Coaliţia de conducere ar trebui să fie la fel de tolerantă pentru opoziţie ca şi cu puterea, atentă la priorităţi şi să determine alinierea forţelor.
- Trebuie combinată continuitatea şi experienţa cu viziunile proaspete.
- Democraţia digitală este sistemul inventiv/ inovativ capabil să genereze o revoluţie democratică a guvernării.
- Proiectul „Democraţia digitală” este cel despre care nu se va mai vorbi curând ca despre ceva nou, întrucat „digitalizatrea democraţiei” şi/sau „democraţia digitalizată” vor deveni obisnuinţe, lucruri şi locuri comune obiectivate, eficiente şi sustenabile în colectivităţile umane din câmpul global existenţial.
Copyright © Ioan V. Gâf-Deac
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu